Als speler is de eerste stap voor het spelen van een RPG het maken van het karakter dat je gaat spelen. Afhankelijk van het RPG-systeem en het soort sessie kun je bepalen wat voor soort personage je kunt maken en hoeveel tijd je hieraan kunt besteden. Een karakter voor een langere campagne verdient wat meer werk dan een voor een one shot.
Doordat je iets creëert wat je leuk vindt om te spelen, zal het gemakkelijker zijn een verhaal te verzinnen rond het leven van je personage en zul je je beter kunnen inleven in de rol. Om daarbij te helpen vind je hier hulp voor het maken van een karakter.
Bedenk een concept
Als eerste is het van belang dat je een concept bedenkt van waaruit je je personage gaat maken. Ook wanneer je al een verscheidenheid aan ideeën hebt, is het handig om alles op een rij te krijgen en zo te juiste onderdelen te pakken en toe te voegen aan je karakter. Dit concept kan helpen om je op het pad te houden tijdens het ontwikkelen van verschillende aspecten, omdat je al een idee hebt waar je uiteindelijk naartoe wil gaan. Dit concept voor een personage kun je natuurlijk opstellen vanuit je eigen fantasie, maar ook vanuit verschillende bronnen.
Inspiratiebronnen
Je kunt bronnen in verschillende stadia raadplegen. Zo kan het gebruik van bronnen inspiratie geven en ondersteuning bieden wanneer je nog geen idee hebt wat voor personage je wilt spelen. Je kan ideeën halen van bijvoorbeeld Pinterest door naar afbeeldingen van personages te zoeken die passen in de wereld van het spelsysteem waarin je gaat spelen. Een algemene zoekterm naar bijvoorbeeld “D&D characters” zal je een verscheidenheid aan resultaten geven waaruit je inspiratie kan doen voor het ras of de klasse van jouw personage. Deze resultaten zullen je vooral een goede eerste impressie geven van het personage: doordat je een beeld krijgt van het uiterlijk en de uitstraling, maar niet over wie ze zijn als persoon.
Verschillende zoekresultaten op bijvoorbeeld Pinterest geven de volgende resultaten voor het zoeken naar personages uit Dungeons & Dragons en het Call of Cthulhu-systeem.
Persoonlijkheid
Om meer een persoonlijkheid te creëren kun je andere bronnen raadplegen. Hierbij moet je denken aan bronnen waarbij je meer te weten komt over een personage zoals boeken, films en series, of computerspellen. Doordat je meer tijd spendeert met personages uit deze vormen van media, kom je meer over hen te weten. Daardoor zijn dit goede bronnen om ideeën op te doen over een mogelijke persoonlijkheid van je personage.
Naast inspiratie op te doen op basis van de creaties van anderen kan je ook het regelboek van je spelsysteem raadplegen. Hierin staan opties die je kan kiezen voor bepaalde rassen of klassen om gemakkelijk een personage te maken. Je krijgt dan de ruimte zelf aspecten toe te voegen en het eigen te maken, maar de eerste stappen zijn dan al gezet. Ook worden er in themaboeken van spelsystemen vaak non-playable characters (NPC’s) beschreven. Deze bevatten vaak achtergrondinformatie en beschrijvingen over de persoonlijkheid.
Ook zijn er systemen die gebruik maken van een willekeurig rolsysteem, waarbij je personage wordt gemaakt op basis van een willekeurige worpen die je doet met dobbelstenen. Deze optie is vaak optioneel, maar kan tot erg interessante en nieuwe combinaties leiden waar je zelf misschien nog niet aan had gedacht. Systemen die dit bevatten zijn bijvoorbeeld Warhammer Fantasy RPG, Pathfinder, Cyberpunk 2020 en Traveller. Daarnaast zijn er ook random character generators (willekeurige personage generators) waarmee je willekeurig een personage kunt maken in het systeem waarvoor de generator is gemaakt. Er bestaan heel veel verschillende van deze websites, dus probeer vooral verschillende uit wanneer je deze optie wilt gebruiken voor het maken van een personage.
Praat met je groep
Wanneer je een idee hebt van wat je personage gaat zijn maar ook wanneer je nog niet goed weet wat te maken, is het raadplegen van de spelleider een mogelijkheid om meer duidelijkheid te krijgen voor jezelf. Je kan aan de spelleider meer informatie vragen over bijvoorbeeld veel voorkomende rassen in de regio van de wereld waar jullie zullen spelen. Daarnaast is er misschien een stad in de wereld die je interessant vindt waar een bepaald soort vakmanschap veel wordt uitgeoefend – hieruit kan je inspiratie halen. Laat de spelleider weten waar je je bevindt met het creëren van een personage en ze kunnen je waarschijnlijk op weg helpen met het verder ontwikkelen ervan.
Vraag de spelleider daarnaast ook wat de opties zijn. Het kan zijn dat de spelleider een bepaald ras niet toestaat, of dat hij een bepaalde klasse niet in zijn campagne wil hebben. Respecteer deze richtlijnen en kijk naar opties die wel kunnen!
Speelstijl
De speelstijl van de groep kan soms een grote invloed hebben op het maken van een personage. Als de groep personages hebben gemaakt die een bepaalde uitstraling hebben, dan heeft het vaak voorkeur dat jouw personage daarin past. Wanneer je in een groep komt die in het belang van het verhaal moet samenwerken om bepaalde doelen te halen, dan is het natuurlijk wel zo prettig dat jouw personage zich hierin ook kan vinden. Samenwerken met een groep goedzakken gaat niet goed samen als je je personage een chaotische maniak maakt. Ook wanneer je je aansluit bij een RPG die zich bijvoorbeeld meer focust op een duistere setting en horror, zal je personage zich daarin moeten kunnen vinden. Spreek daarom goed af met de groep hoe zij spelen en wat ze verwachten.
Achtergrond
Nadat je een personage hebt gemaakt dat je interessant lijkt om te spelen, is het nog belangrijk dat je iets van je achtergrond schrijft. De achtergrond van je personage omschrijft waar ze vandaan komen en hoe ze zijn gevormd tot de persoon die je introduceert tijdens de eerste sessie. Wanneer je een one shot speelt, kun je de achtergrond vaak kort houden en soms komt het zelfs helemaal niet aan bod. Maar als je een langere campagne gaat spelen, is het interessant om er meer tijd aan te besteden.
Sommige spelers zijn in staat meerdere pagina’s te schrijven met complexe details over het verleden van hun personage. Dit is niet een vereiste voor een leuk personage; ook een halve pagina met goede, duidelijke informatie kan genoeg zijn voor de spelleider om een goed verhaal te creëren dat je op geweldige avonturen stuurt. Wees er wel bewust van dat wanneer je minder informatie aanlevert dit door de spelleider zelf zal worden aangevuld en je dus voor verrassingen zal komen te staan.
In de achtergrond vermeld je dus voornamelijk waar je vandaan komt zoals de regio of stad waar je bent opgegroeid en waar je lange tijd hebt gewoond. Je kunt ook vermelden hoe de gezinssamenstelling eruit ziet en wat de relatie met je familie en vrienden in die regio is. Vertel hoe je bent opgegroeid en wat voor levenservaring je hebt. Verwerk hierin ook je klasse bijvoorbeeld; als je een cleric (geestelijke) speelt, zou je kunnen vertellen hoe je met je geloof in aanraking bent gekomen en waardoor het je op dit pad heeft gestuurd. Wanneer je een druïde speelt, kun je beschrijven hoe je in aanraking bent gekomen met de natuur en hoe je connectie met die magie tot stand is gekomen.
Kijk hierbij ook terug naar het concept dat je had opgesteld en reflecteer of de achtergrond overeenkomt met wat je in eerste instantie in gedachten had. Heeft je dief een duister verleden in de criminaliteit of is ze er onverhoopt kort geleden pas mee in aanraking gekomen na een leven van goede daden te hebben gedaan? Komt je keuze overeen met het concept waaruit het personage is gevloeid, dan ben je op de goede weg.
Mocht je meer informatie willen over de wereld en wat er zich afspeelt, raadpleeg dan de boeken van het spelsysteem waarmee je speelt. Wanneer je in een homebrew (zelf gemaakte) wereld speelt, vraag dan de spelleider om meer informatie over wat wel en niet kan.
Uitproberen
Wanneer je een ras hebt gekozen dat je interessant vindt, een klasse waarin je personage zich gaat ontwikkelen en een achtergrondverhaal dat vertelt hoe je personage op dit pad is gekomen, dan heb je je concept uitgewerkt tot een leuk personage! Je bent nu klaar om je te gaan verplaatsen in je personage tijdens het spel en op te gaan in het avontuur.
Mocht je er nu na een paar sessies achterkomen dat het personage toch niet helemaal is wat je wilde, dan is dat natuurlijk vervelend. Geef dit aan bij de spelleider en kijk welke aanpassingen jullie samen kunnen maken, waardoor het personage beter speelbaar wordt of zelfs een interessantere rol kan spelen. Maak deze aanpassingen altijd in overleg, zodat jullie beiden weten waar jullie aan toe zijn.
Aan de hand van een concept kun je dus met de onderdelen die je spelsysteem aanbiedt, een verscheidenheid aan personages maken. Kijk goed naar wat je leuk vindt om te spelen en stem je personage af op die wensen. Met deze stappen heb je hopelijk een idee gekregen hoe je het maken van een personage kunt aanpakken en van idee om kunt zetten in een levendige projectie van je verbeelding.