Roleplayinggames hebben veel varianten, ook wel systemen genoemd. Het systeem is niet alleen regelboeken, maar ook uitbreidingen, miniaturen en soms zelfs software. Toch is de bulk van ieder systeem een aantal regels en richtlijnen. Lees verder om te leren hoe dat precies werkt en hoe systemen precies in elkaar steken.

Zoveel systemen en zoveel werelden. De zoektocht naar het juiste systeem is een avontuur op zich.

Systemen

De meeste RPG-systemen delen dezelfde kern. Een set regels en richtlijnen om mee te spelen. Vaak komt dit in de vorm van een kernregelboek, maar er bestaan ook systemen die alles op een enkel A-4’tje hebben staan. Met zulke variatie is er dus voor iedereen wel een systeem te vinden.

Edities

Voor populaire systemen bestaan er meerdere edities, zoals bijvoorbeeld Dungeons & Dragons op dit moment 5 edities heeft. Voor elke editie zijn er uitbreidingen en extra’s, vaak in de vorm van handige opties voor spelers, geprepareerde avonturen of nieuwe lore.

De nieuwste versie wordt niet altijd door iedereen gespeeld. Er zijn soms fans die liever gebruikmaken van oude edities om verschillende redenen, zoals voorkeur voor de oude regels of omdat ze wachten tot er meer producten voor de nieuwe editie zijn.

Uitbreidingen

Naast de basisregels hebben veel systemen apart verkrijgbare uitbreidingen. Dit zijn vaak uitbreidingen op de regels, zoals opties voor karakters of hulp voor de Gamemaster. Deze toevoegingen breiden het systeem uit en dat kan soms complex worden. Daarom is het voor veel groepen gebruikelijk om van tevoren te overleggen over welke uitbreidingen worden gebruikt.

Geprepareerde avonturen

Gamemasters hebben het soms druk met hun belangrijke rollen en taken. Het verhaal vertellen, regels handhaven en improviseren door karakteracties zijn slechts een paar voorbeelden van het geheel. Geprepareerde avonturen kunnen de last verminderen en zijn een voorbeeld voor beginnende Gamemasters.

Geprepareerde avonturen bevatten een compleet verhaal, uitgedacht van begin tot eind. Je vindt er informatie voor de Gamemaster, beschrijvingen, monsters, locaties en zelfs tips voor als spelers voor bepaalde acties kiezen.

Vanwege alle informatie die erin staat, mag normaal alleen de Gamemaster zo’n boek lezen. Het is gebruikelijk dat spelers die hetzelfde avontuur vaker hebben gespeeld hun kennis niet misbruiken. De Gamemaster kan hier ook rekening mee houden door kleine veranderingen te maken.

Lore

Iets zeldzamer dan de rest maar niet onbelangrijk; lore-producten zijn bedoeld als entertainment en inspiratie voor spelers van het systeem. Ze bevatten informatie over de wereld, zoals geschiedenis, culturen en locaties. Dit komt natuurlijk met afbeeldingen om nóg meer de verbeelding te wekken. Hoewel dit al interessant klinkt, is het ook een bron van inspiratie voor spelers, met name de Gamemaster. Het bouwen van een wereld is een grote taak en dat wordt hiermee iets makkelijker.

Verschillen

Setting

Het genre, de thema’s en de wereld waarin alles zich afspeelt. De setting is een belangrijk onderdeel van RPG’s, omdat het alles in het spel vormgeeft, waaronder de regels. Hoeveel invloed het ook heeft, de gegeven setting gebruiken is geen verplichting.

De meeste settings zijn niet in één woord te beschrijven, maar vallen onder meerdere categorieën of thema’s zoals dungeon-crawler, hack ’n slash, sciencefiction, grimdark en veel meer.

Regels

Een systeem kan veel of weinig regels hebben, en daarnaast maakt de focus van de regels ook verschil.

Met meer regels brengen extra opties voor allerlei aspecten van een systeem. Dat is fijn voor mensen die van optimalisatie en veel keuze houden. Het kan echter lastig zijn voor beginners of minder betrokken spelers. Minder regels geven daarentegen vrijheid, maar het nadeel kan daarbij zijn dat er veel eigen invulling wordt gevraagd. Vaak geven creatieve spelers en spelers die van roleplay houden hier de voorkeur aan.

De focus van een systeem kan op bepaalde onderdelen liggen zoals exploratie, roleplay of vechten. Dit maakt een systeem beter geschikt voor bepaalde doeleinden en minder voor andere. Wie van tactiek en planning houdt, kan het best een systeem met veel gevechtsregels kiezen en wie veel van roleplay houdt, kan het best een systeem kiezen met veel vrijheid of roleplayondersteuning.