Het vertellen van een verhaal is vaak een groot onderdeel van rollenspellen. Maar er zijn RPG’s die het vertellen van een verhaal tot de kern van het spel hebben verheven. Zowel Dialect als Icarus zijn hier mooie voorbeelden van. Lees hieronder wat deze RPG’s precies inhouden en waarom je ze zeker een keer zou moeten uitproberen.

Dialect

In Dialect ligt de focus op het ontwikkelen van een eigen taal en wat het betekent als deze taal verloren zou gaan. Je bevindt je in een geïsoleerde gemeenschap, waarin je door verschillende evenementen mee te maken en de wereld te verkennen, de taal van je volk verder ontwikkelt.

De taal die je opbouwt, is gebaseerd op de achtergrond van de stad en drie aspecten (en één probleem) die een grote rol spelen in de samenleving. Denk hierbij aan een stad waarin enkel nog overlevenden van een grote oorlog leven. Als aspecten voor deze achtergrond kan er gedacht worden aan “we verspillen geen grondstoffen” of “het is noodzakelijk om gescheiden te leven”. Als probleem zou je kunnen denken aan “emotionele wanhoop”.
De aspecten zullen dienen als belangrijke pijlers voor het verhaal dat je gaat vertellen en zullen een grote rol spelen in het ontwikkelen van de taal.

Wat voor woord je precies gaat maken, hangt af van de kaarten die je toegedeeld krijgt. Elke ronde mag je een van je handkaarten koppelen aan een van de eerdergenoemde aspecten. Aan jou de taak om uit te leggen hoe jouw handkaart en het aspect in relatie staan tot elkaar en welk (nieuw) woord hierbij een grote rol speelt.

Er zijn in Dialect in totaal drie rondes, waarin aspecten veranderen, woorden worden toegevoegd en worden aangepast en waarin het verhaal van de gemeenschap waarin je leeft verteld wordt. Aan het einde van de drie rondes vertelt elk karakter hoe hun tijd in de gemeenschap eindigt.

Dialect werkt met een regelboek en bijbehorende kaarten. Je kunt het spel spelen met 3 tot 5 spelers en zou ongeveer 3 à 4 uur moeten duren.

Dus ben jij een taalliefhebber, of ben je gewoon dol op het vertellen van uitzonderlijke verhalen? Kijk dan vooral hier voor meer informatie over Dialect!

Icarus

Net als bij Dialect, ligt bij Icarus de nadruk op het vertellen van een verhaal. Je werkt samen om het verhaal van de groei en de uiteindelijke val van een gemeenschap te vertellen.

In Icarus staat de bouw van een groot monument centraal, welke wordt weergegeven als een stapel dobbelstenen in het midden van de tafel. Elke ronde worden er kaarten getrokken die verschillende evenementen in de samenleving aankondigen. Hoe jij daarop reageert, is afhankelijk van de motieven van je karakter. Elke ronde stem je op welke evenementen jij belangrijk vindt en wilt ondersteunen. Hoe dit evenement zich ontwikkelt, hangt helemaal van jou af (en hoeveel geluk je hebt met het rollen van de dobbelstenen). Want een slechte rol betekent consequenties. Al deze gebeurtenissen dragen bij aan het vervolg van het verhaal.

Je bouwt aan je samenleving en het monument tot het moment dat deze instort. Letterlijk in dit geval; het spel eindigt als de dobbelsteentoren in het midden van de tafel omvalt. Samen wordt er nog antwoord gegeven op de vragen: “Wat zorgde voor het omvallen van de toren?”, “Wat gebeurde er met je karakter?” en “Wat gebeurde er met de gemeenschap na de val?”.

Icarus bestaat uit een regelboek, bijbehorende kaarten en speciaal voor dit spel ontworpen dobbelstenen. Dit spel is te spelen met maximaal 6 spelers.

Een verhaal vertellen, waarin je zelf bepaalt hoe het jouw gemeenschap vergaat? En waarbij een slechte rol het einde van de gehele bevolking kan betekenen? Dan ben je hier aan het juiste adres!