In de wereld van de rollenspellen worden allerlei termen gebruikt waarvan je misschien nog nooit hebt gehoord. Of misschien ben je even vergeten waar die ene afkorting ook alweer voor staat? Hieronder een lijst van de meest voorkomende begrippen en afkortingen.

BBEG - Big Bad Evil Guy
Deze term wordt vaak gebruikt voor de grote slechterik en eindbaas in het spel. Niet elke Gamemaster gebruikt dergelijke tegenstanders voor de party, want soms nuance en grijze moraliteit juist interessanter voor een groep. 

Background (NL: achtergrond)
De meeste karakters in het spel hebben een achtergrondverhaal, hoewel die van de Gamemaster alleen worden uitgewerkt voor de belangrijkste karakters in de wereld. In de achtergrond wordt verteld wie ze zijn en wat ze al hebben meegemaakt. Dit geeft spelers richtlijnen voor de roleplay van hun karakter, en bevat vaak de reden waarom het karakter op avontuur is gegaan. 

Campagne
Een campagne is een langdurend avontuur. Dit kan van enkele sessies tot zelfs jarenlang duren. Een campagne speel je voor de duur van het avontuur (vaak) met dezelfde groep mensen.

Karakter
Een karakter is de persoon waar je mee speelt. De Gamemaster heeft vele karakters, waaronder zelfs monsters. Jij bepaalt wat je karakter doet en welke keuzes die maakt. 

Character sheet  
Een karakterblad is een overzicht waarop je alle informatie over je karakter bijhoudt. Denk hierbij aan welke spullen ze bij zich dragen, hoe gezond ze nog zijn en over welke vaardigheden ze beschikken.

Gamemaster
Gamemaster is een term die wordt gebruikt voor de spelleider. De Gamemaster vertelt het verhaal, leidt het spel en bepaalt wat er gebeurt (tot op zekere hoogte). 

Homebrew
Vaak worden de spellen gespeeld aan de hand van uitgegeven materiaal (boeken, websites). Maar soms heeft iemand een idee dat nog niet eerder is uitgebracht. Dat noemen we dan ‘homebrew’; zelf bedacht dus. Dat kan gaan om een voorwerp, maar soms zelfs om een hele wereld en alles wat zich hierin bevindt.

HP - Health Points (NL: Gezondheidspunten)
Het aantal Health Points dat jouw karakter heeft, bepaalt hoe gezond hij/zij op het moment is. Wanneer iemand jou aanvalt, dan verlies je HP. 

IRL - In Real Life
Deze afkorting wordt gebruikt wanneer iemand het heeft over een situatie die niet online plaatsvindt. Er zijn namelijk rollenspellen die online plaatsvinden, maar ook IRL - dus in het echt.

Level
Voor sommige spellen wordt er gebruik gemaakt van levels. Als jouw karakter voldoet aan bepaalde voorwaarden, dan kan deze een level omhoog gaan. Hier komen dan verschillende voordelen bij kijken (bijvoorbeeld meer HP of nieuwe vaardigheden).

Loot
Loot is een term die wordt gebruikt voor alles wat je karakter vindt na bijvoorbeeld het doorzoeken van een kamer en wat van waarde is. Vaak gaat dit om geld of waardevolle items. De belangrijkste loot is natuurlijk vriendschap... en magische wapens. 

Lore
De lore van een wereld omvat alle informatie die de basis van de wereld vormt. Hierbij kun je denken aan welke wezens er voorkomen in de wereld, de geschiedenis van de wereld en bijvoorbeeld welke goden er voorkomen.

NPC - non-playable character
Een NPC is een karakter dat je zelf niet speelt, maar wel tegenkomt in het spel. Dit zijn alle karakters van de Gamemaster. Je kunt praten met NPC’s en interacteren. Wat de NPC doet en zegt, wordt bepaald door de Gamemaster.

Party
Party is de naam die wordt gebruikt voor de groep karakters die door jou en je medespelers worden gespeeld. De Gamemaster is ook een speler, maar is geen direct deel van de party.

PC - playable character
Een playable character is een karakter dat door een van de spelers wordt gespeeld. Jouw karakter is dus ook een PC. Wat jouw PC zegt en doet, wordt bepaald door jou.

RPG - roleplayinggame
RPG is een overkoepelende term voor alle spellen waarin rollenspel een grote rol speelt. Je kruipt hierbij in de huid van een personage en beleeft in deze rol allerlei avonturen. 

Sessie
Een sessie is een enkel moment waarop een spel wordt gespeeld. Vaak duurt een sessie zo rond de 4 uur (maar kan natuurlijk ook zeker korter of soms zelfs langer duren). Een one shot bestaat uit een enkele sessie, terwijl een campagne bestaat uit tientallen sessies.

Skills (NL: vaardigheden)
In de meeste rollenspelsystemen (zoals Dungeons & Dragons) hebben karakters bepaalde ‘skills’. Afhankelijk van de achtergrond van een karakter is deze ergens heel goed in (of juist niet). Een bard is goed in optreden en iemand met een doktersachtergrond is juist weer goed in medische handelingen.

Stats - Statistics (NL: eigenschappen/statistieken)
Een statistiek (of stat) in rollenspellen is een stukje gegeven dat een bepaald aspect van een karakter vertegenwoordigt. Het zijn in vergelijking met de skills meer overkoepelende begrippen. Hierbij kun je denken aan ‘strength’ (kracht) of ‘intelligence’ (intelligentie). 

Systeem
Het woord systeem staat voor verschillende rollenspellen. Dungeons & Dragons is bijvoorbeeld een systeem – hier wordt op een bepaalde manier gespeeld. Call of Cthulhu werkt op een net iets andere manier en is dus een ander systeem.

TPK – Total Party Kill 
Soms kan het voorkomen dat een bepaald avontuur of gevecht te uitdagend was en ervoor zorgt dat niemand in jouw groep het overleeft. Dat noemen we dan een TPK (Total Party Kill). 

TTRPG – tabletop roleplayinggame
TTRPG’s zijn een subcategorie in de rollenspellen. Rollenspellen vinden tegenwoordig ook veel online plaats, maar TTRPG’s doen dat niet. De tabletop-variant vindt meestal plaats tussen een groep spelers die allemaal rond een tafel zitten.

XP – Experience Points
Voor sommige rollenspellen wordt er gebruik gemaakt van Experience Points. Door bijvoorbeeld monsters verslaan of bepaalde taken te voltooien kun je XP verdienen. Heb je genoeg punten verdiend, dan leidt dat vaak tot het omhoog gaan naar een volgend level.