3. Roleplay

Een belangrijk onderdeel van roleplayinggames is natuurlijk de roleplay. Maar wat is roleplay precies? Geen zorgen, verkleedpartijen en acteerlessen zijn helemaal niet nodig. Net zoals veel dingen in deze hobby, is roleplay ook breed invulbaar of zelfs weg te laten. Lees verder en bepaal zelf de rol van roleplay.

Waar de meeste avonturen beginnen, in de taveerne. Hier vind je vaak mooie kansen om je karakter te spelen.
Uitleg in het kort
Roleplay, ookwel 'rollenspel', is simpelweg het vertolken van een rol. Voor roleplayinggames betekent het dat je de rol van een karakter speelt. Spelers - waaronder de Gamemaster - bepalen de woorden en daden van hun karakter(s) aan de hand van hoe zij het karakter interpreteren. Spelers kiezen acties die passen bij het karakter passen, of spreken alsof hun karakter het zegt.

Roleplay is simpel

Iedereen kan roleplayen. Soms is het zo simpel als het kiezen van een actie die bij de vaardigheden of persoonlijkheid van het karakter past. Wil je meer doen? Dat kan, maar hoeft niet. Soms worden roleplayinggames in media afgebeeld met verkleedpartijen en overdreven acteerwerk. Dat is natuurlijk niet hoe de meeste mensen het doen.

Tijdens het spel ben je niet altijd in-karakter maar praat je als jezelf met medespelers over jullie contract, vraag je of je een bepaalde actie kan proberen of doe je gezellig met de mensen aan tafel. Roleplay gebeurt in momenten, zoals wanneer een karakter van de Gamemaster wordt aangesproken of wanneer spelers in-karakter praatjes met elkaar maken.

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur en daarom is het belangrijk om hier als groep over te communiceren. Sommige mensen zoeken veel roleplay, terwijl anderen juist alleen graag vechten. Daarom moet er een balans worden gevonden.

Balans

Een paar belangrijke invloeden bepalen de rol van roleplay in een RPG. De grootste hiervan zijn: het RPG-systeem, de Gamemaster en de spelers.

Gamemaster
Als verteller en scheidsrechter bepaalt de Gamemaster veel in het spel. Zo ook de wereld met daarin alle uitdagingen die de spelers tegenkomen. Afhankelijk van het verhaal dat de GM heeft gemaakt kan het spel vol politieke intrige en verraad zitten, maar het kan daarintegen ook een simpele hack 'n slash zijn. Het is dus belangrijk om te letten op de hoeveelheid en moeilijkheid van sociale (en dus roleplay) uitdagingen.

Spelers
De spelers hebben veel keuze in hoeveel ze roleplayen, ongeacht het systeem. Sommige spelers willen alleen vechten en praten zelden, terwijl anderen eigenhandig een hele avond kunnen vullen met in-karakter gesprekken. Je kan merken dat de sociale band van spelers ook bepalend is voor roleplay. Mensen die elkaar goed kennen zijn meer op hun gemak met roleplay dan met vreemden. Als nieuwkomer kan het daarom lastig zijn om mee te doen en vooral om te durven. Uiteindelijk leer iedere speler voor zichzelf wat die fijn vindt, en past ergens bij.

RPG-systeem
Roleplay kan via de regels van een systeem worden aangemoedigd (of juist ontmoedigd). Zo geven sommige systemen bonussen voor goede roleplay of geven veel ruimte voor eigen invulling. Als mensen de ruimte krijgen om creatief te zijn, komen er zo vaak leuke en hilarische momenten van. Maar er zijn ook spelers die die ruimte niet eens nodig hebben. Veteranen 'reflavoren' soms onderdelen van een systeem omdat ze het leuker vinden, ookal veranderd er qua regels niets. 

Al deze invloeden zijn de reden dat veel groepen een zogenaamde ‘sessie 0’ houden, waarin verwachtingen en wensen in het spel worden besproken voordat de eerste sessie begint. Lees hier meer over Sessie 0.

Reflavor

Het veranderen van voorwerpen, wezens of effecten zonder dat het invloed heeft op de regels. Alleen de ‘smaak’ verandert, zoals bijvoorbeeld de kleur van iemands spreuken of de vorm van een zwaard van longsword naar katana.

Vormen van roleplay

Er zijn oneindig veel manieren om te spelen. Sommige mensen houden erg van roleplay en spreken als hun karakter wanneer ze maar kunnen. Anderen vinden het goed genoeg om alleen de acties te beschrijven.

Zo kan je bijvoorbeeld de acties van je karakter in de 1ste óf 3e persoon beschrijven: ‘Mijn karakter probeert de bandieten te overtuigen om hun wapens neer te leggen.’

Metagamen

Dit gebeurt als je karakter kennis van de speler gebruikt, terwijl die dat niet hoort te weten. De meeste mensen keuren metagemen af omdat het als valsspelen wordt gezien.

Maar je kan ook zeggen: ‘Ik weet wat jullie denken, heeft hij nou 6 of 5 fireballs afgevuurd? Nou, om eerlijk te zijn, in al deze heisa ben ik het zelf ook vergeten. Maar dit is een Wand of Fireballs, het machtigste wapen in deze dimensie. Je moet jezelf nu één vraag stellen: “Is dit mijn geluksdag?” Zeg het maar, tuig! ‘

Beide manieren zijn even goed. Gaandeweg komt iedereen te weten wat voor diegene wel of niet leuk is. Blijf nieuwe dingen proberen en zoek spelers die bij jouw manier van spelen passen. Vind jouw rol in het spel!

Vorig artikel2. Systemen & Regels
Volgend artikel4. Dobbelstenen
Dutch20
Dutch20 is een stichting in wording die zich richt op het bij elkaar brengen van rollenspelenthousiastelingen, met name mensen die geïnteresseerd zijn in het spelen van Dungeons & Dragons en vele andere populaire ‘tabletop roleplaying games’. Dit kan variëren van fantasy tot cyberpunk, van wild west tot scifi en ga zo maar door.

Delen in deze reeks:

Andere categorieën: