Als je die titel leest, dan zul je misschien denken “huh, hoezo dat?”. Want aan het eind van de dag maakt je Gamemaster toch de campagne? Maar er zijn zeker wat belangrijke punten om naar te kijken voor je karakter die de campagne voor iedereen in je party (en vooral voor je Gamemaster) leuker kunnen maken.

Als je lang genoeg RPG’s hebt gespeeld, dan ben je het waarschijnlijk zelf ook wel is tegen gekomen; die ene speler die een character speelde dat constant weigerde samen te werken met de andere characters, die constant ruzie zocht met alle NPC’s en uiteindelijk de hele campagne tot een rampzalig einde bracht omdat ze besloten dat de koning proberen te vermoorden tijdens een audiëntie wel een grappig idee was. Maar er zijn een hoop kleinere dingen die je zelf kunt veranderen om de boel beter te laten lopen.

Maak een avonturier

Niet iedereen wil een avonturier zijn

Het klinkt misschien wat dom, want natuurlijk maak je een avonturier als je Dungeons & Dragons gaat spelen, maar dat is niet precies wat ik hier bedoel. Maak een character dat daadwerkelijk op een avontuur wil gaan. Er is voor de Gamemaster niks vervelender dan een speler die constant weigert om deel te nemen aan het verhaal. Oh, er is een draak die een stad heeft overgenomen? “Niet mijn probleem, ik woon daar niet.” Is je huis overgenomen door bandieten en ben je nu een blutte zwerver? “Ah, dan kan je mij ook niet betalen, dus dan heb je pech.”

Sommige mensen zullen dan zeggen “Ja, maar dat is simpelweg hoe mijn character is”, maar dan heb je geen échte avonturier gemaakt. Bilbo wilde niet op reis gaan naar een dwergenmijn om te vechten met een draak, maar heeft dat toch gedaan. Han Solo deed wel alsof hij alleen voor het geld ging maar toen puntje bij paaltje kwam, hielp hij toch de Rebel Alliance. Je kan best een character maken die wat klaagt over het moeten helpen, maar als je consistent weigert om mee te helpen omdat er geen ladingen goud tegenover staan, waarom neemt de rest van je party je dan uberhaupt mee?

Zorg dat je character past in de sfeer

Elke campaign heeft een ander soort sfeer

Iedereen zit aan tafel en heeft hun characters af en je bent klaar om te beginnen. Jullie gaan Curse of Strahd spelen, een gothic horror story over een vampier. Melissa speelt Strain, een half-elf ranger die op zoek is naar zijn verloren zoon. David speelt Garrok, een Goliath barbarian die verbannen is uit zijn tribe. En jij? Jij speelt Boblin de Goblin met 700 kippen, “want die kosten maar 2 koper per stuk”.

Er is vast een tijd en een plek om Boblin de Goblin te spelen met zijn leger kippen, maar is een horrorverhaal echt de beste plek? Als de hele party graag een verhaal wil spelen over comicbook superhelden, is een grimdark vigilante die alles en iedereen vermoordt dan echt toepasselijk? Wil je echt de party laten dealen met je character die doodsbang is voor water in een onderwatercampagne?

Probeer de setting en sfeer van de campagne in gedachte te houden, terwijl je jouw character maakt. Boblin de Goblin is misschien extreem leuk om te spelen voor jou, maar het trekt mogelijk de rest van de party compleet uit hun immersie als je Curse of Strahd in slapstick comedy probeert te veranderen. Praat met de andere spelers en de Gamemaster tijdens sessie 0 en probeer een character te maken die voelt alsof deze echt een deel is van het verhaal en goed past bij de sfeer waar het spel voor gaat.

Hap naar die story hooks

Niet elke story hook is zo letterlijk als dit plaatje

“Kom naar de verlaten mijn om 12 uur ’s nachts, zeg niks tegen de politie, en kom alleen!” is iets wat je vaak in films ziet. Het is overduidelijk een val, maar toch gaan de hoofdpersonen in die films toch altijd met dit soort overduidelijke slechte ideeën akkoord. En dat zou jij ook moeten doen, want het is gewoon leuker voor het verhaal.

Je Gamemaster probeert een leuk verhaal neer te zetten voor je party en bereidt daar een hoop dingen aan voor. Vergeet niet: de Gamemaster is niet je vijand, het is de persoon die ervoor zorgt dat iedereen aan tafel een cool avontuur kan beleven. Welke van deze twee scenario’s klinkt leuker?

“Na een dodelijke missie door het vijandige spaceship heen hebben jullie eindelijk de ruimtepiraat waar jullie al maanden op jagen gecornered op op de bridge. Hij kijkt nog één keer haastig om zich heen of er geen ontsnapping mogelijk is, en trekt daarna zijn wapens. Bereid je voor op een zware boss battle als campaign einde!”

“Nou jongens…ehm… het was leuk, maar ik had eigenlijk een hele spannende serie aan encounters voorbereid voor het ruimteschip, maar aangezien Billy in plaats van achter de pirate aan te gaan gewoon het hele schip heeft opgeblazen heb ik eigenlijk niet echt iets meer verder. Jullie hebben de ruimtepiraat dood I guess, beetje een anticlimax, maar de campaign is klaar.”

Er zullen vast mensen zijn die beweren dat die 2e optie “de slimme keuze” was, en dat de Gamemaster hun character “niet moet railroaden”, maar aan het eind van de dag is er maar zo veel wat een gamemaster van tevoren kan voorbereiden. Vertrouw erop dat je Gamemaster een cool verhaal in store heeft, en ga niet heel eigenwijs rechtsaf omdat de Gamemaster vraagt om linksaf te gaan. Het is zonde als na uren werk van mappen maken, statblocks zoeken en loot bedenken hele stukken verhaal nutteloos blijken, omdat jij liever rechtsaf gaat omdat linksaf te gevaarlijk klinkt.

Samen maak je de leukste sessies

Aan het eind van de dag is iedereen bij de sessie om het naar hun zin te hebben. Zorg dus dat jouw plezier niet ten koste gaat van de lol die andere spelers of de gamemaster beleven, en als je ergens over twijfelt, vraag het dan gewoon aan de rest.

Maar onthoud altijd, een betere campaign begint bij jezelf.