It’s Friday night, 6 p.m. You haven’t prepared an adventure and you still need to get to the store and buy snacks. The group is heading over to game in 2 hours. What do you do?

Dat is de tekst op de achterkant van Tome of Adventure Design van Mythmere Games en beantwoordt meteen de vraag “waarom wil je dit boek?”. Het is een boek vol tabellen met locaties, missies, slechterikken, monsters en meer. Maar hoe goed werkt dit nu eigenlijk? Dat is de vraag die ik wil beantwoorden en om dat te doen, gaan we vandaag kijken of we een goede dungeon kunnen bedenken voor een aantal systemen; namelijk PathfinderMausritter, en natuurlijk Dungeons & Dragons. Voor we erin duiken, moeten we wat keuzes maken wat we willen maken zodat we alles op eenzelfde manier kunnen beoordelen.

Omdat Mausritter op een totaal andere schaal afspeelt dan de andere twee, gaan we het stuk over monster design overslaan. Waar een spin op de schaal van D&D iets is wat je niet eens direct ziet, is het op de schaal van Mausritter een geduchte vijand. Daarom kijken we vooral naar het genereren van een beginpunt, een missie en het doel van de slechterik. Volgens de tekst achterop is het boek vooral bedoeld voor het maken van one-shots, dus dat zou perfect moeten passen.

Maar hoe maakt dit boek dan avonturen?

Het boek is opgedeeld in vier delen, namelijk:

1. Principles and Starting Points
  2. Monsters
  3. Dungeon Design
  4. Non-Dungeon Adventure Design

Ieder deel is opgedeeld in een aantal hoofdstukken en ieder hoofdstuk bestaat weer uit een aantal pagina’s. Zo heeft deel één een hoofdstuk voor locaties, missies en plannen voor de slechterik. Welk formaat dobbelsteen je nodig hebt, verschilt per tabel. De meeste tabellen hebben een d100 nodig (of een d10 en een d%) en enkele grote tabellen vereisen zelfs een d1000. Nu heb ik veel dobbelstenen liggen, maar een d1000 is er niet een van. Daarom rollen we daarvoor drie d10 en iedere dobbelsteen is een positie in het getal. Als je drie keer een 0 of 10 rolt, dan noemen we dat 1000.

Waar werken we mee?

We zoeken een plek waar de spelers heen moeten en hiervoor hebben we de grote tabel met locaties. Deze bevat 4 kolommen en op elk hiervan rollen we 1d100. Als ik mijn d100 viermaal rol, dan krijg ik als resultaat 109722, en 31. In de tabel komt dit overeen met Bleak, Stockades of the, Crippled, Creature. Stockades heeft in dit geval twee betekenissen: het schavot midden op een middeleeuws marktplein en een locatie met een houten muur eromheen. Ik ga voor het laatste, want met dat eerste kan ik persoonlijk niet zo heel veel. Om dit naar het Nederlands te vertalen, het is een flets fort van een verminkt wezen.

Afbeelding van tabel waarop je locaties rolt
Afbeelding van tabel waarop je snode plannen rolt

We hebben een locatie. Laten we doorgaan naar de slechterik. Om te kijken wat dit crippled creature wil, rollen we een d100 voor het soort plan en daarna nog een d100 voor meer details. Hiervoor rol ik 92 en 25. Met de 92 wil de slechterik mensen laten geloven dat de bedoelingen helemaal zo slecht nog niet zijn. Met de 25 blijkt dat deze achter een campagne zit om de lokale verdedigers deel te laten nemen aan een kruistocht, zodat de regio minder goed verdedigd is. Sneaky, maar gelukkig hebben de spelers het door!

Als laatste; de missie voor de spelers. We rollen eerst voor wat voor soort missie en daarvoor rol ik een 86. Dat betekent dat er iets met een gebeurtenis is. Wat voor gebeurtenis? Nummer 78 en 34, volgens mijn dobbelsteen. Oftewel ze moeten iemand beschermen die betrokken is bij een opstand. Oké, daar kunnen we zeker wat mee, denk ik.

Samenvattend: er is een wezen dat verminkt is en deze zit in een flets fort. Het doel van dit wezen is zorgen dat de omgeving minder verdediging heeft. Dat probeert het te bereiken door de bewoners te motiveren om op kruistocht te gaan. De spelers is gevraagd door hun contactpersoon om iemand te beschermen die een opstand wil starten daar. Dat klinkt alsof we er iets mee kunnen!

Pathfinder

Laten we de systemen aflopen in de volgorde die ik bovenin noemde. Dan is de eerste Pathfinder. De kruistocht is hier niet heel passend als je dit in Golarion, de wereld van Pathfinder, zet maar we kijken wat we hiermee kunnen. Omdat het om een flets fort en een opstand gaat, is mijn eerste idee qua algemene locatie dat dit ergens in Galt is. Galt is heel kort samen te vatten als een eeuwig herhalende Franse revolutie. Denk guillotines, dode nobelen, en een ietwat instabiele regering. In dit land past best een flets fort van een verminkt wezen.

De kruistocht zou ik vervangen door een bedevaart naar de Star Stone Cathedral in Absalom. Iedereen die Aroden aanbidt, wordt aangemoedigd om mee te gaan met een groepsreis naar Absalom. En aangezien Aroden een vrij grote god is, gaat dat om flink wat mensen. De persoon die beschermt, moet begeleid worden naar het fort zodat hij daar de slechterik kan verslaan.

Begeleidingsquests zijn niet het leukste, maar voor een one-shot kan het wel. Onderweg naar dit fort kunnen de spelers dan eerst een stuk hexploration doen, wat zo’n dag of twee in-game kan duren. Zeker met wat gevechten of random encounters onderweg. Ook kunnen de spelers onderweg gespot worden door handlangers van de slechterik, waardoor ze weten dat ze eraan komen.

Eenmaal in de buurt van het fort plaatsen we dan nog een gevecht met de verdedigers van het fort. Hoe sterk deze zijn, is afhankelijk van of de spelers onderweg gespot zijn of niet. Als ze niet gespot zijn of degene die hen gespot hebben verslagen hebben, staat de poort nog steeds open. Na dit gevecht is het op naar het midden van het fort. Dan blijkt dat de persoon die ze moesten begeleiden de leider van dit fort was, voordat het verminkte wezen dacht hem verslagen te hebben en in een greppel had gegooid. Als er nog tijd is, dan kan hier nog wat combat zijn om dat wezen te verslaan.

Mausritter

Mausritter is iets lastiger. Er zijn niet echte vaste goden of een vaste wereld hier. Dit vereist dus iets meer creativiteit. Maar ook dit is goed te doen, denk ik. Een hoop kan namelijk hetzelfde blijven, inclusief de hexploration. Als verminkt wezen dat de slechterik is, kunnen we hier kiezen voor een rat en dan specifiek een lab rat. Het Mausritter-boek omschrijft deze als “Bizarre looks, innate magical abilities”, perfect dus! Degene die ze moeten begeleiden, zou dan een muizentovenaar zijn die een sterke spreuk heeft om voor eens en altijd af te rekenen met deze ratten.

De vijanden die ze onderweg tegenkomen, zouden dan een duizendpoot kunnen zijn of een verzameling spinnen. Misschien zelfs wel een aantal kikkers, die de spelers de goede kant op kunnen sturen. Niet alles wat de spelers tegenkomen, hoeft een gevecht te worden. De spinnen willen misschien de spelers best laten gaan als ze een aantal lastig bereikbare bessen voor ze willen plukken.

Dungeons & Dragons

Dit is eigenlijk exact over te nemen van het Pathfinder-voorbeeld, alleen zou je de god en de locatie moeten wisselen. Als je in Faerûn speelt, zou het bijvoorbeeld een bedevaart naar Neverwinter kunnen zijn, naar de Hall of Justice van Tyr. Het fletse fort zou je dan in de buurt van de Sword Mountains en Phandelver kunnen plaatsen. Een verminkt wezen zou hier niet misstaan; er zijn hier tenslotte flinke gevechten geweest tussen mensen en orcs. Plus alles wat er over de jaren heen in de verschillende starter sets heeft gestaan. Er zijn hier zeker een flink aantal doden en gewonden gevallen.

Hexploration in D&D is niet mijn favoriet om te doen. Ik zou dit vervangen door wat handlangers die ze langs het pad tegenkomen aan wie ze de exacte locatie kunnen vragen nadat ze verslagen zijn. Of het fort op een bergtop plaatsen, zodat het te zien is vanaf een weg. Als je toch graag hexploration/hexcrawl wilt doen, dan kan het de moeite zijn om te kijken naar de regelset van the Alexandrian die o.a. bekend is van de remixes van Dragon Heist en Descent into Avernus.

Conclusie

Hoewel sommige dingen in het boek beter werken dan andere, is er eigenlijk voor alle genoemde systemen wel iets leuks uitgekomen. Ik kijk er nu eigenlijk best naar uit om het Mausritter-avontuur hierboven te runnen. We hebben hier ook maar naar een beperkt aantal opties uit het boek gekeken. Het hele deel over het maken van een dungeon ziet er ook goed uit en bevat nog veel meer tabellen die een hoop leuks bevatten. Al met al, als je een homebrew campaign wilt opzetten of wat one-shots wilt maken, dan is dit de aankoop van dit boek een goede investering.

Als je interesse in dit boek hebt, is op de site van Mythmere Games zowel de fysieke versie als de PDF-versie beschikbaar. Ook bij veel online winkels is deze te vinden. In mijn boekenkast staat de eerste editie en momenteel is de herziene editie beschikbaar. Deze editie voegt onder andere een aantal creatieve prompts toe en een veel completere inhoudsopgave.