Dutch20 heeft het doel om roleplayinggames toegankelijk te maken voor iedereen in Nederland. Dat doen we via verschillende initiatieven, zoals Gamemaster Academy (GMA) en ZeroToHero (Z2H). Nou zegt zo’n naam als ZeroToHero al best wat, maar hoe zit het exact in elkaar? En hoe is het om mee te doen?

Om die reden hebben we Ron geïnterviewed over zijn ervaring als Gamemaster voor ZeroToHero. Ron is al een lange tijd lid van de Dutch20 community en vervult de rol van Community Guide in de Discord. Lees verder en bepaal aan de hand van zijn verhaal of ZeroToHero iets voor jou is! (of voor iemand die je kent)

Wat is ZeroToHero?
ZeroToHero is een initiatief om nieuwkomers en beginners roleplayinggames te laten ervaren, en om ze aan het spelen te krijgen! Elk seizoen bevat 8 sessies om uit te kiezen, geprepareerd door Gamemasters van de Dutch20 Discord die je ook alle nodige info van de hobby kunnen uitleggen. Speel mee voor een avond vol spanning en creativiteit! Hou de Dutch20 platformen in de gaten voor het volgende seizoen en doe mee!
Schrijf je in en ga op avontuur!

Kan je iets over jezelf vertellen

Ik ben Ron, ik zit in de ICT branch en ben vooral bezig met websites maken. In mijn vrije tijd speel ik graag bordspellen en D&D.

Waarom besloot je Z2H te proberen (als Gamemaster)?

Toen het begon, was ik pas sinds kort aan het GM’en. Ik vond het een leuke uitdaging om anderen te helpen en om de rol van leraar op me te nemen. Dus toen ik voor Zero2Hero werd gevraagd (via de Dutch20 Discord) heb ik ja gezegd.

Hoe was het voor jou als Gamemaster?

Ik vind het altijd interessant met nieuwkomers in de hobby. Je hebt altijd 2 of 3 soorten spelers die meedoen. 

De eerste groep is enorm enthousiast en luistert aandachtig met alles mee. Dat zijn de leukste, want dan weet je al: die trek je binnen (in de hobby). Een andere groep bestaat uit mensen die vooral een bordspelletje willen doen. Die verwachte meer een traditionele ervaring en vinden het meestel wel goed na 1x spelen.  De spelers in de derde groep hebben al van alles gezien en proberen gelijk alles uit. Ze hebben al allerlei ideeën in hun hoofd door shows zoals Critical Role (beroemde Dungeons & Dragons stream) en proberen dat gelijk waar te maken en een rol te pakken, zoals het gezicht van de party of de front-line fighter. 

Soms gaat het gelijk goed en doet iedereen mee, maar bij een van de sessies moest ik wel helpen om dingen op gang te brengen. Ik vind het altijd interessant om dat te zien want je bent nooit met dezelfde soort mensen bezig. Je past het persoonlijk aan zodat het voor díé groep een zo leuk mogelijke sessie is. Soms heb je verlegen mensen of juist uitgesproken mensen met (erg) veel enthousiasme, maar als Gamemaster kan je zorgen dat dat in balans blijft.

Hoe was het voor de spelers?

Positief, tot nu toe. Sommige mensen zien het als coöperatief spel en anderen spelen het verhaal met zichzelf in de hoofdrol. Er waren ook wel eens momenten dat spelers niet helemaal het idee begrepen van hoe het spel werkt. Ze gaven mij dan een compliment voor iets wat eigenlijk geen deel van het spel was. Maar tot nu toe zijn er geen negatieve reacties!

In mijn tweede sessie ginghet minder snel op gang. In het begin hielp ik de groep door een beetje te ‘railroaden’ en suggesties te geven. Het duurde iets langer dan ik had verwacht.

Was het uiteindelijk gelukt?

Ja ze waren uiteindelijk opgewarmd en begonnen het te begrijpen: ‘oké ik kan dus dingen zeggen en dat gebeurt ook werkelijk’

Waren er verrassingen voor de spelers?

Ik gebruikte beide sessies hetzelfde verhaal met een beetje een ‘standaard’ plot. 

De spelers waren op een quest voor de koning om uit te vinden welk onheil een lokale boerderij had getroffen. Uiteindelijk was de twist dat de koning er zelf achter zat.

De eerste groep was daardoor verrast. Die spelers bedachten pas later dat hun plan niet had gewerkt en dat ze iets anders moesten doen. De tweede groep had het al direct bijna in de gaten. Ze hadden een vermoeden en vonden de koning een beetje een eikel.

Wat zou je zeggen als iemand twijfelt om mee te doen? (Als Gamemaster of speler)

De drempel zit lager dan je denkt. Ik heb het idee dat mensen het moeilijk vinden omdat het een spel is dat 3 of 4 uur duurt. Het is ook een sociaal spel en ja, je moet dus veel met andere (nog) onbekenden praten. Het kan voor sommigen eng zijn.

Als je eens een goeie dag hebt en je wilt de barrière doorbreken, dan is het enige wat jou in de weg staat een belletje op Discord. Je hoeft niks voor te bereiden, geen karakter te maken, niks. Je hoeft je alleen maar in te schrijven, op te dagen en mee te doen. En dan heb je een lieve Gamemaster die eigenlijk alles voor je regelt. 

Afsluiting

We bedanken Ron natuurlijk enorm voor zijn bijdrage als Community Guide, ZeroToHero Gamemaster en natuurlijk dit interview. Wie weet zie je hem in de toekomst nog eens bij ZeroToHero. Grijp in ieder geval je kans bij het volgende seizoen!