Als je aan een nieuwe TTRPG begint, kan het best wel verwarrend zijn welk boek je nu precies moet hebben om te kunnen spelen. Daarom starten we een nieuwe serie Waar te beginnen, waarin we overzichten geven van de boeken die beschikbaar zijn voor een specifieke TTRPG en setting. We starten met de vijfde editie van Vampire: the Masquerade.

In een eerder artikel legden we al uit hoe de spellijnen van World of Darkness en Chronicle of Darkness ontstaan zijn en wat ze inhouden. Als we alle boeken die daarvoor geschreven zijn in één artikel zouden willen zetten, wordt het niet overzichtelijker. Dus daarom starten we met de meest gespeelde/bekendste variant: de vijfde editie van Vampire: the Masquerade.
Zeker bij zo’n uitgebreide setting als Vampire: the Masquerade kan even zoeken zijn welke informatie in welk boek staat. Er zijn veel verschillende officiële (en onofficiële) VtM-boeken verschenen, dus verdelen we ze onder in categorieën.
Core rulebooks

Het boek dat je echt nodig hebt om te spelen is het Corebook. In dit boek vind je de belangrijkste regels om te spelen en karakters te maken, naast een beschrijving van de basisclans en sfeermateriaal over de setting. Het is niet het beste boek om snel een regel op te zoeken, maar het is wel het startpunt als je wilt beginnen te spelen.
Als aanvulling hierop is de Companion uitgebracht. Dit gratis digitale supplement geeft aanvullende regels voor ghouls en stervelingen, coteries, nieuwe vaardigheden en drie aanvullende clans.
De meest recente aanvulling als het gaat over algemene regels, is de Players Guide. In dit boek is nieuw materiaal opgenomen, de laatste versie van regels uit het Corebook en de Companion. Daarnaast zijn in dit boek de clans, vaardigheden en disciplines opgenomen die eerder verspreid waren over andere boeken. Op deze manier heb je in de combinatie Corebook + Players Guide alles bij elkaar wat je nodig hebt om te spelen.
Sects

In de setting van Vampire: the Masquerade zijn de vampieren ingedeeld in meerdere sektes die ieder hun eigen kijk hebben op het vampier-zijn. Ieder van deze sektes heeft ook zijn eigen boek gekregen met extra informatie over het ontstaan ervan, de waarden die deze groep belangrijk vindt, belangrijke personen binnen de sekte en extra materiaal dat past bij deze specifieke groep. Drie van deze boeken, Camarilla, Anarch en Sabbat The Black Hand, gaan over vampierensektes. Second Inquisition gaat verder in op de vampierenjagers van de kerk.
Settings
Vampire: the Masquerade kun je scharen onder het genre van urban fantasy/horror met bovennatuurlijke wezens die zich in een alternatieve versie van onze huidige wereld bewegen. Omdat kindred het moeten hebben van bloed, vind je ze veelal in steden. Daarom zijn er meerdere boeken waarin steden in de World of Darkness uitdiepen.

Chicago by Night diept de nachtelijke wereld van de Amerikaanse stad Chicago uit. Een stad waar het nachtelijke politieke spelletje van de Camarilla op een hoog niveau gespeeld wordt en waarin we kennismaken met de Lasombra als clan. Als stretch goals voor de Kickstarter van Chicago by Night zijn er nog twee supplementen geschreven (Chicago Folios en Let the Streets Run Red) met plothooks en chronicles die zich in en rondom Chicago afspelen.
Een andere stad waar een boek over geschreven is, is Boston by Night. Hierin wordt de wereld van Vampire: the Masquerade – Swansong (een VtM-videogame) verder uitgewerkt voor de TTRPG met de nachtelijke geschiedenis van de stad en belangrijke personen die in de videogame voorkomen en nieuwe personages.
Fall of London is deels een beschrijving van de Engelse hoofdstad, deels chronicle. In een open wereld kun je als Storyteller zelf de volgorde bepalen van de verschillende verhaalblokken. Deze is verder aangevuld met nieuwe disciplines/krachten, loresheets en NPC’s.
Inspiratie
Daarnaast worden er boeken uitgebracht die wat minder makkelijk onder bovenstaande categorieën te zetten zijn, maar waarin thematisch gewerkt wordt.

Cults of the Blood Gods beschrijft één clan, de Hecata. Deze clan of death is ontstaan uit het samenkomen van verschillende clans/bloedlijnen. In dit boek wordt deze hele geschiedenis van de clan beschreven, krijg je inzicht in de dynamiek tussen de verschillende bloedlijnen binnen de familie en lees je meer over de specifieke disciplines die deze necromancers hebben. Net als bij Chicago by Night zijn er nog een aantal aanvullende supplementen verschenen: Forbidden Religions waarin cults geïntroduceerd worden die een rol spelen binnen de maatschappij van de vampieren; Children of the Blood met daarin nieuw materiaal met cults, coteries, NPC’s en vaardigheden die bij specifieke cults horen; en Trails of Ash and Bone met verschillende scenario’s die Storytellers zo kunnen gebruiken of kunnen aanpassen om te gebruiken in hun eigen chronicles/campaigns.
In Vampire: the Masquerade zijn er een aantal clans die bloed kunnen inzetten om magie te gebruiken. Blood Sigils biedt een aanvulling op de al bestaande Blood Sorcery rituelen en Thin-Blood Alchemy formules en geeft een beeld van de scene die daaromheen ontstaan is.
Blood Stained Love is een boek dat Storytellers en spelers handvatten geeft om om te gaan met liefde en romantiek in chronicles. Menselijke gevoelens zijn onze vampieren niet vreemd, maar het Beest, het dierlijke aspect van deze bloedzuigers, heeft daar vaak een hele vreemde uitwerking op. Het gaat al snel over macht en controle en met deze thema’s op tafel is het belangrijk om met de spelers aan tafel af te stemmen wat wel en niet veilig voelt. Daarnaast geeft het boek inspiratie voor verhalen en personages waarin relaties, machtsverhoudingen en liefde centraal staan.
In de lore van Vampire: the Masquerade is er een strijd gaande die grote impact heeft op de verschillende sektes. In Gehenna War staat meer uitleg over deze strijd. Waar VtM in essentie een spel is waarin persoonlijke en politieke horror centraal staat, biedt Gehenna War je meer regels en input wanneer je er meer geweld in wilt aanbrengen.

De meest recente toevoeging aan de boekenreeks is In Memoriam. De meeste kindred in de huidige tijd zijn nog niet zo oud, mede dankzij de Gehenna War, maar als je het goed speelt, kun je als vampier eeuwig leven. In In Memoriam krijg je meer uitleg over het maken van een karakter dat al een paar eeuwen geleefd heeft. Hoe reageert zo’n ouder wezen op de huidige maatschappij en hoe schrijf je zo’n achtergrondverhaal?
Daarnaast kent de World of Darkness ook een aantal boeken die zowel in onze wereld als in de gamewereld bestaan. Het Book of Nod kan gezien worden als een vampierentegenhanger van de Bijbel, met mythes en oude teksten over Caine en een verklaring geven voor het bestaan van vampieren. Revelations of the Dark Mother geeft verborgen legendes over Lilith die als richtlijn dienen voor de Bahari, een cult die niet Caine maar Lilith vereert en die gelooft dat zij de moeder is van hun soort.
Starter packs

Als je als nieuwe Storyteller of als ervaren Storyteller met een nieuwe tafel gaat spelen, biedt het boek Crimson Gutter je 21 verhalen, verdeeld over vier blokken. Na een introductieblok kunnen de spelers kiezen met welke groep ze zich willen associëren: Camarilla, Anarchs of de Church of Caine. Het biedt ook inspiratie voor locaties in een willekeurige stad en meer dan 20 NPC’s.
The Monsters is een quickstart met bestaande karakters die je als Storyteller aan de spelers kunt geven én een kant-en-klaar verhaal om ze doorheen te leiden.
In New Blood kunnen nieuwe spelers aan de hand van piepjonge vampieren samen met hun karakters de nachtelijke wereld ontdekken.
One-shots
Ook voor Vampire: the Masquerade worden scenario’s en one-shots uitgegeven. De bovengenoemde boeken bevatten ongeveer allemaal wel ideeën voor one-shots of uitgewerkte chronicles, maar soms is het fijn om een losstaand scenario erbij te kunnen pakken.

Iedere laatste maand van het jaar wordt er een New Year’s Eve Story gepubliceerd, perfect om te spelen tijdens de kerstvakantie. Deze one-shots spelen zich altijd af op oudjaarsavond en bevatten karakters voor de spelers, NPC’s en een uitgeschreven verhaallijn. Tot nu toe zijn dat geweest: Auld Sanguine waarin je erachter probeert te komen waarom een bepaalde sterveling zo veel weet over vampieren; Midnight Kiss waarin je een uitnodiging krijgt voor het oudjaarsavondfeestje van de Nephilim, een cult die ook wel de Children of the Angel genoemd worden; Love Bites waarin je verantwoordelijk bent voor het begeleiden van het kleinkind van de Prince naar een oudejaarsavondfeestje van de Nosferatu, een tochtje waar veel van afhangt; en Reins of Power, waarin je een Anarch coterie speelt die de vorige corrupte Baron heeft afgezet die per direct vervangen moet worden.
Voor Free RPG Day is in 2023 A Taste of the Moon uitgebracht. Je speelt hierin een Anarch coterie die probeert te ontdekken waar het verslavende Cherry Moon, een nieuw type bloed, vandaan komt.
Digitaal
Mocht je op zoek zijn naar meer inspiratie, is er buiten de officiële boeken en scenario’s ook veel materiaal te vinden van derden wat uitgegeven is onder licentie van World of Darkness. Op Storytellers Vault vind je chronicles, one-shots, settings en homebrews aan die perfect in te passen zijn in de World of Darkness. Ook vind je hier de scenario’s die uitgegeven zijn binnen Play Renegade, de officiële scenario’s van Renegade Game Studios (de reseller voor VtM).

Officiële informatie is verder te vinden binnen de wiki van Paradox (de uitgever van Vampire: the Masquerade, V5). Hier kun je snel zoeken op de verschillende boeken, clans en andere informatie die jij kunt gebruiken om jouw campaigns te runnen.
Andere media
Niet alleen TTRPG-boeken zijn geboren uit Vampire: the Masquerade. De eerste aanraking voor veel mensen met VtM is niet alleen de TTRPG, maar ook Vampire: the Masquerade – Bloodlines (2004) werd (en wordt) door veel mensen gespeeld. Bloodlines 2 staat voor dit jaar op de releaselijsten. Vampire: the Masquerade – Swansong staat hierboven al genoemd als inspiratiebron voor Boston by Night. Visual novels Coteries of New York en Shadows of New York geven ieder hun eigen verhaal uit de World of Darkness. Daarnaast is er een serie stripboeken die een verhaal uit de Camarilla-wereld vertellen.Ook op audiovisueel gebied heeft Vampire: the Masquerade aan diverse podcasts en actual plays inspiratie gegeven, zoals Port Saga, L.A. by Night, Seattle by Night en NY by Night.
Genoeg inspiratie dus voor jouw eigen Vampire: the Masquerade, V5 chronicle. Recent is nog een nieuw boek aangekondigd, Tattered Façade, waarin de gevaren van de nachtelijke wereld verder uitgebreid worden. Uiteraard is er nog veel meer te vinden binnen de World of Darkness, zoals eerdere versies van VtM en andere lijnen zoals Hunter: the Reckoning en Werewolf: the Apocalypse. Maar dat is een overzicht voor in de toekomst.