“I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration.” Het is een quote die de laatste tijd in menig bioscoop te horen was. En met deze TTRPG aan tafel is het een quote die vást vaker langs gaat komen. Alweer een tijdje terug is de RPG Dune – Adventures in the Imperium uitgebracht door Modiphius Entertainment op basis van hetzelfde systeem als o.a. Star Trek Adventures en Dreams and Machines. Of het een goed spel is? Dat lees je hier!

Ondertussen kent iedereen het verhaal van Dune wel. Of dat nu komt doordat je het originele boek uit 1965 gelezen hebt, je de oude serie en film gezien hebt, of dat je de meest recente films gezien hebt. De TTRPG kwam uit in 2021, tegelijk met de eerste film. In deze TTRPG kun je een hoop dingen doen die ook in die film langskwamen, waaronder spice oogsten, duelleren, en heel veel meer. En omdat je niet per se als House Atreides alles wilt doen, zitten er ook regels bij om je eigen House te maken. Sterker nog, de starter set (Agents of Dune) begint met exact dat.

Natuurlijk zitten alle relevante rollen in het spel. Je kunt spelen als Bene Geserit, Mentat, Scion of the House, Fremen en nog enkele anderen. Heel simpel gezegd, hoe je jezelf dan ook in de wereld van Dune wilt plaatsen; het kan. Persoonlijk vind ik het interessant hoe je niet per se je hele karakter hoeft te maken vóór je aan het spel begint. Er zijn ook regels waarbij je tijdens het spelen bepaalt waar je karakter goed of minder goed in is. Een karakter bestaat, in de meest simpele vorm, uit een verzameling Drives, Skills, Talents en Assets.

De regels

Eigenlijk zijn de regels behoorlijk vergelijkbaar met andere moderne 2d20-spellen van Modiphius. Als Gamemaster stel je een uitdaging voor je spelers en zij rollen twee of meer d20’s. Iedere dobbelsteen die minder toont dan de som van de toepasselijke Drive en Skill, is een succes.

Als je bijvoorbeeld een gemiddelde uitdaging hebt, zoals het openen van een simpel slot, dan moeten de spelers één succes hebben. Stel dat iemand rolt met de Drive Truth (met waarde 6), en de Skill Move (met waarde 8), dan zijn alle dobbelstenen die minder dan 14 zijn een succes. En alle dobbelstenen die een één tonen, zijn een critical success en tellen daarom voor twee.

Wanneer je welke Drive kiest, is aan de Gamemaster. In bovenstaand voorbeeld ga ik er bijvoorbeeld vanuit dat de spelers bezig zijn met het ontdekken wie de dader is in het vernietigen van een Spice Harvester. De afhankelijkheid van de Gamemaster is een van de zwakkere kanten van Dune. Zo is bijvoorbeeld een wapen een asset, maar een persoon of ornithopter ook. Wanneer laat je nu precies wat toe? Dat is een vraag die niet duidelijk beantwoord wordt in het boek.

De Agents of Dune starterset

De starterset begint met het maken van een eigen House, genaamd House Nagara, door je te laten kiezen voor welk type huis je wilt. Als je dit gedaan hebt, wordt jullie House door de Emperor gekozen om naar Arrakis te gaan en de spice productie over te nemen van House Harkonnen. Er zitten vijf pre-generated karakters bij deze starterset en elk van deze heeft een eigen focus. Voor sommigen is dat het vervullen van een leiderschapsrol, voor anderen een meer sociale rol, en voor weer anderen is het de Bene Geserit dienen.

Als de karakters gekozen zijn, legt de starterset de volgende stappen uit. Jullie als spelers zijn de volgende generatie van House Nagara en worden in die hoedanigheid naar de Harkonnens gestuurd om te trainen voor het oogsten van spice op Arrakis. Tijdens deze training gebeurt er natuurlijk van alles, variërend van een shuttle die kapot gaat tot een opstand in één van de fabrieken. Het is een redelijk railroaded verhaal, maar het raakt alle belangrijke stukken van de regelset.

De fysieke versie bevat, naast het regelboek, vijf karakter folio’s, een spice harvesting tracker, een momentum/threat tracker, een aantal kaarten als posters, een aantal hand-outs, speciale Dune-themed dobbelstenen en meer. Voor de prijs van de starterset (net geen € 55 op het moment van schrijven) is het een goede deal als het systeem je interesseert.

Mijn conclusie

Het systeem klinkt goed, maar er wordt heel erg op de Gamemaster geleund. Een aantal subsystemen zoals het oogsten van spice of het doen van duels voelt wat onhandig of lomp aan en zou ik zelf waarschijnlijk willen versimpelen als ik een langere campaign ga runnen. De basis is het 2d20-systeem, en dat is een goed en fijn systeem in mijn ogen. Wat daar bovenop gebouwd is, heeft helaas wat scherpe randjes die misschien iets beter afgewerkt zouden kunnen zijn.

Waar kan ik het vinden?

Je lokale spellenwinkel kan dit waarschijnlijk voor je bestellen. Als je geen zin hebt om daarop te wachten, kun je zowel fysieke versies als digitale versies vinden op de webshop van Modiphius. Deze link gaat direct naar de verzameling aan Dune-items die beschikbaar is.