Eind maart was het dan zover; de langverwachte Dungeons en Dragons film ging in première. Met vele grote namen zoals Chris Pine, Hugh Grant en Michelle Rodriguez, lagen de verwachtingen hoog. Hebben ze deze verwachtingen waar kunnen maken, of kan ook deze film op het lijstje met mislukte D&D films?

Een bard en een barbarian…

In deze Dungeons en Dragons film staan de Bard (Edgin) en Barbarian (Holga) centraal. Zij zijn ooit bij een eerdere missie verraden en brengen nu samen hun tijd door in een cel. Uiteraard zijn ze niet van plan hier te blijven en bedenken ze een ludiek plan om uit deze koude gevangenis te ontsnappen.
Na de spectaculaire ontsnapping gaan Edgin en Holga op weg, op zoek naar een belangrijk relikwie. Echter wordt het avontuur een stuk ingewikkelder als blijkt dat de dochter van Edgin in gevaar is. In dit avontuur krijgen ze hulp vanuit verschillende hoeken. Zo wordt hun team versterkt door Simon (WIld Magic Sorcerer) en Doric (Druid). Ook krijgen ze hulp van Xenk (Paladin) bij het verkrijgen van een benodigd magische helm, ook wel de “Helm of Disjunction” genoemd.
Samen met deze groep gaan ze de strijd aan met een machtige Red Wizard, doen ze mee aan een gevaarlijk spel én proberen ze in de tussentijd de dochter van Edgin te redden. Hoe dat afloopt…

Een groot succes (?)

Na het tegenvallen van de eerdere D&D films, waren fans van de wereldwijd bekende TTRPG voorzichtig optimistisch. De eerste trailers maakten ons allen steeds positiever, toch wachten we gespannen af tot eind maart. En wat was de film het wachten waard! Een leuke, spannende én grappige film welke door de kenmerkende elementen van de TTRPG onze harten sneller lieten kloppen.

Voor de kenners van het spel waren er veel herkenbare punten te vinden in de film. Zo kwamen er veel bekende monsters voorbij, zoals de Mimic, Gelatinous Cube en de Displacer Beast. Ook waren de kenmerkende karaktertrekken van de personages spot-on, waren er prachtige gevechtsscènes en was de chaos wat D&D met zich meebrengt door de hele film te voelen.

Het echte D&D gevoel

Waar de meeste fans het wel over eens zijn is dat deze film het gevoel van een echte D&D campaign uitstraalde. De chaos, de slechte ideeen, de mislukte plannen, maar ook de briljante oplossingen, de goede samenwerking en hier en daar een beetje geluk, maakten deze film tot een goede representatie van het spel.

Daarnaast hebben de makers goed gekeken naar het bronmateriaal, want veel van de elementen die naar voren kwamen in de film komen overeen met hoe het in het spel werkt. Zo kost het binden tot een magisch voorwerp tijd, zitten er voorwaarden aan het gebruiken van spreuken en is het behouden van concentratie wel degelijk belangrijk. En ja, niet alles wat er in de film te zien was komt overeen met de regels van de TTRPG. Want nee, een Druid kan niet oneindig in elk dier veranderen en zeker niet in een Owlbear. Maar was het vermakelijk? Absoluut.

Het kijken waard? Zeker weten!

Niet alleen voor de kenners van D&D was de film een feestje om naar te kijken, ook voor de mensen die nog nooit van de TTRPG hebben gehoord was het een vermakelijke 2 uur en 14 minuten. De film brengt een basis van fantasy met zich mee, welke wordt opgevuld door snelle actie, veel humor en een goede verhaallijn. En wie weet, misschien heeft deze film een hoop mensen nieuwsgierig genoeg gemaakt om eens de échte Dungeons and Dragons uit te proberen.