Dungeons & Dragons (D&D) fans hebben veel om naar uit te kijken in het komende jaar of twee met de nieuwe D&D virtuele tabletop (VTT) die wordt ontwikkeld door Wizards of the Coast. Deze nieuwe ontwikkeling voor campaigns is gericht op het helpen van spelers en groepen die tegen het probleem aanlopen om vrienden bij elkaar te krijgen in dezelfde fysieke ruimte om D&D te spelen. Hoewel het project nog ver van voltooiing is, zijn de eerste demonstraties indrukwekkend.

Wizards of the Coast liet beelden van deze nieuwe VTT in actie zien tijdens een recent D&D Direct Livestream-evenement. De video toonde een beetje hoe spelers hun virtuele miniatuurfiguren kunnen verbinden met een character sheet in hun D&D Beyond-account om de ervaring van het spelen online handiger te maken. De tekeningen en plaatjes en zelfs het rollen van dobbelstenen is ontworpen om er zo echt mogelijk uit te zien en deze functionaliteiten zijn gemaakt door gebruik te maken van de Unreal Engine, die achter de schermen alles ondersteunt. Hoe we zelf modellen en kaarten kunnen importeren, is nog niet getoond in de demonstratie. Dat kan komen, doordat het nog in ontwikkeling is.

Een blik op een battle map, waarin miniaturen van karakters zichtbaar zijn en een D20 wordt gerold voor een skill check.

Volgens Game Director Kale Stutzman heeft het ontwikkelingsteam zich gericht op drie belangrijke aspecten bij het creëren van deze VTT-ervaring: het moest leuk, handig en authentiek zijn aan de regels en hoe mensen het spel spelen. Het nieuwe VTT-systeem is ontworpen om spelers een meeslepende en eenvoudige ervaring te bieden, terwijl ze echte wereldproblemen oplossen waarmee ze worden geconfronteerd bij het leren spelen van het spel zoals het in contact komen met elkaar en het in leven houden van hun speelgroepen.

Functies die de WotC VTT spelers gaat brengen

In de afgelopen jaren is het steeds moeilijker geworden om groepen regelmatig samen te krijgen voor evenementen zoals D&D. Virtuele tabletops zijn ontworpen om een alternatief te bieden wanneer fysieke nabijheid niet praktisch is. Het creëren van meer meeslepende omgevingen voor spelers over de hele wereld om samen te komen in een online ruimte, kan spelers helpen om het spel vaker te spelen met daarbij een flexibele set van opties.

Dit zijn enkele van de voordelen die de D&D’s VTT-ervaring zal bieden, volgens D&D Beyond:

  • Dungeon Masters hebben volledige controle over het plaatsen van monsters in de wereld, het toewijzen van statistieken aan miniatuurfiguren, het aanpassen van hit points en voorwaarden en meer.
  • Het gooien van dobbelstenen moet nog steeds als een leuke ervaring voelen, maar de wiskunde achter die worpen wordt automatisch gedaan, tenzij spelers ervoor kiezen om dit handmatig te berekenen.
  • Karakterbladen in D&D Beyond zullen verbinding maken met de VTT, zodat de miniatuurfiguren van spelers op het virtuele bord de bijbehorende spreuken, wapens en statistieken hebben.
  • Er zijn 3D-kaarten speciaal ontworpen voor de VTT, maar ook manieren voor DM’s om 2D-kaarten te importeren om binnen de VTT te spelen.
  • De VTT zal visuele effecten en animaties bevatten die overeenkomen met wat spelers proberen te doen bij het casten van spreuken of andere visuele aspecten van de wereld.

Wel zien we in de video dat de spelers aan dezelfde tafel zitten, terwijl ze de VTT van D&D Beyond gebruiken. Dit betekent dat ze nog steeds de “real life” ervaring hebben van het spelen van het spel, omdat ze met z’n allen in dezelfde ruimte zitten en dus niet de rompslomp hebben van een Discord-gesprek waarin mensen vaak over elkaar praten. Maar als we de focus vooral leggen op de daadwerkelijke VTT, dan zijn deze opties veel belovend.

De nieuwe VVT zal compatible zijn met 5E

Hoewel de VTT oorspronkelijk werd aangekondigd als in ontwikkeling voor de nieuwe One D&D-regelwijzigingen, is dit veranderd en zal het nu ook 5e-compatibiliteit hebben. De volledige Player’s Handbook en Monster Manual worden in het VTT-systeem ingebouwd. Visuele effecten met spreuken en vaardigheden door monsters en NPC’s zijn allemaal ontworpen om te werken met deze virtuele ervaring. Door de regels in de achtergrond van het systeem te integreren, kunnen DM’s en spelers zich meer richten op het verhaal en het avontuur en minder op het opzoeken van bepaalde regels om er zeker van te zijn dat ze correct worden gebruikt.

Verbinden met D&D Beyond voor gemakkelijke toegang tot character stats

Iedereen, DM’s of spelers, die D&D Beyond gebruikt voor character sheets of andere informatie (zoals aantekeningen), zal waarderen dat het VTT-systeem naadloos geïntegreerd zal worden met D&D Beyond. D&D-character sheets kunnen rechtstreeks aan een miniatuur op het virtuele bord worden toegewezen. Deze zal niet alleen hun statistieken vertalen, maar ook de animaties voor aanvallen en spreuken leveren. Spelers kunnen ook de controle over hun karakter nemen wanneer ze dat willen. Op deze manier kunnen ze zelf het heft in eigen hand nemen, wanneer dat nodig is en kunnen zo nog steeds vrije wil hebben over de creatieve plannen ze bedenken.

Digitaal vs Traditioneel D&D

Het spelen van D&D digitaal zal natuurlijk niet dezelfde ervaring met zich mee brengen als het spelen in persoon, en zelfs het rollen van de dobbelstenen op een VTT is niet zo bevredigend, ondanks de hoeveelheid coole VFX die er worden toegevoegd. Het spelen in een fysieke ruimte met andere spelers kan energie creëren als het enthousiasme in de kamer toeneemt. Het gevoel hebben wat andere spelers denken door snel een blik te delen, het delen van lekkere snacks, kan gewoon niet worden gerepliceerd in een virtuele ruimte.

Dat gezegd hebbende, gaat het bij D&D om verbeeldingskracht, creativiteit en natuurlijk het rollenspel. Uiteindelijk zijn tools zoals de nieuwe VTT bedoeld om de ervaring te verrijken zonder afbreuk te doen aan de kernwaarden die een goede tabletop-ervaring vormen. Dergelijke tools zijn slechts dat – tools. VTT’s kunnen ondersteuning bieden, wanneer spelers niet samen kunnen komen, en andere functies kunnen helpen om de tekortkomingen van een op afstand gespeeld spel te compenseren. Visuele effecten, 3D-kaarten en zelfs het niet hoeven berekenen van de wiskunde of elke regel te onthouden, kunnen allemaal grote voordelen zijn voor sommige spelers om te compenseren voor het virtuele aspect.

Een Ankheg plaagt de party wanneer deze ineens uit de grond komt!

Wanneer wordt de Virtual Tabletop van D&D uitgebracht?

Op dit moment bevindt de VTT van D&D zich in de pre-alpha-ontwikkeling, wat betekent dat er nog veel bugs en ontbrekende elementen zijn die moeten worden opgelost. Er is nog veel werk dat ontwikkelaars moeten doen, voordat het klaar is om voor het publiek te worden gelanceerd. Later in 2023 zou de VTT langzaam moeten worden opengesteld voor enkele playtesting-ervaringen, maar de volledige release zal waarschijnlijk pas halverwege tot eind 2024 zijn. Alles wat tot nu toe is getoond, is slechts een kleine representatie van wat de teams in de toekomst zullen blijven ontwikkelen, maar zelfs dit kleine fragment van een voorbeeld is zeer indrukwekkend.

De virtuele tabletop kan een zeer nuttige tool zijn om nieuwe spelers zich comfortabeler te laten voelen bij het uitproberen van D&D met de regels die al zijn ingebouwd in het systeem, en het zal groepen helpen om logistieke obstakels bij planning en locaties te overwinnen. Deze nieuwe ontwikkeling zal hopelijk nog ook een tool in de gereedschapskist zijn voor DM’s en spelers om de vreugde van Dungeons & Dragons te ervaren.

Kijk hier de video over de VTT van D&D Beyond: