Wanneer het op TTRPG’s aankomt is, spelen één kant van het verhaal. Maar om een spel te spelen, moet het eerst worden ontworpen. Game designers zijn de personen achter het spel. In dit artikel laten we jullie kennis maken met een aantal van deze design goeroes.

Wat doet een game designer?

De naam zegt het eigenlijk al. Een game designer ontwerpt het spel. Maar in hoeverre is dit anders dan een schrijver of een ontwerper? Een game designer kijkt niet alleen naar het tekstuele en visuele gedeelte, maar denkt vooral na over welke systemen het beste passen en welke eigenschappen en karakters hierin matchen. Speelt het spel bijvoorbeeld beter met een D100-systeem of past het beter met een D20-systeem? Hoe werkt vechten en welke karaktereigenschappen zijn aanwezig?

Hoe je het ook wendt of keert, er komt een hoop kijken bij het ontwerpen en uiteindelijk uitbrengen van een TTRPG. Sandra schreef eerder al hoe het is om een eigen systeem te bedenken en uit te brengen. Lees hier hoe ze dit heeft ervaren.

Game designers in Nederland

Er zijn veel game designs met hun eigen ontworpen systeem te vinden. Hieronder stellen we jullie voor aan een aantal designers uit Nederland.

Vindicta is een RPG ontworpen door Kenneth Proven om te gebruiken met het D100-systeem. Rol je lager dan de waarde van je skill, dan is dat een succes. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een ‘regular succes’, een ‘grand succes’ en een ‘critical success’. Afhankelijk van hoe succesvol je bent, zullen de gevolgen meer in je voor- of nadeel zijn. Daarnaast kan de Gamemaster deze succesniveaus gebruiken om de moeilijkheidsgraad van diverse acties duidelijk te maken.  

Verder is het systeem ingericht op een meer beschrijvende manier van spelen. Zo zal een speler bij het gebruiken van een spreuk eerst moeten beschrijven wat het gewenste effect is, waarop vervolgens een rol zal volgen. Hoe goed de speler moet rollen, hangt af van de complexiteit van de spreuk en het gewenste effect. Hetzelfde geldt voor gevechtssituaties. Zo dien je tot in zo veel mogelijk detail te beschrijven wat je wilt uitvoeren en kom je dus niet weg met ‘ik wil die vijand slaan met mijn hamer’. 

Een immersief en uitdagend systeem, welke vraagt om inlevingsvermogen en storytelling vaardigheden. Origineel en verfrissend, daarmee zeker het proberen waard.

Meer weten? Kijk dan eens hier!

Fateful Seven is de ontwerper van het spel Drama! Drama! (and the queen). Sarah, de naam achter Fateful Seven, ontwierp een spel waarbij je als talentvolle acteur maar één taak hebt; maak indruk op de koningin. Daarbij is het niet alleen van belang dat je ervoor zorgt dat het toneelstuk wordt uitgespeeld. Je dient ook leuker, mooier en charismatischer over te komen dan je medespelers, zodat de koningin alleen nog maar oog heeft voor jou.

Dit systeem vraagt enkel om 2-3 spelers en 5 zeszijdige dobbelstenen per speler. Ben jij de sterspeler in het verhaal of ziet de koningin jou totaal niet staan?

Meer weten? Kijk dan eens hier!

Peter, de mastermind achter Monstermind, is een fervent game designer die zijn naam al aan meerdere TTRPG’s heeft kunnen lenen. Zo ontwierp hij diverse solo TTRPG’s, waaronder Hiria: the Eternal City, Passkey Solo Expansion en A Visit to San Sibilia. 

In 2022 ontwierp Monstermind zijn eigen TTRPG, genaamd Pine Shallows. Dit avontuur speelt zich af in een dorp dat bekend staat om zijn mooie weer en vele toeristen. Maar zodra de herfst in aantocht is, beginnen er rare dingen te gebeuren. Het is aan de kinderen in het dorp om uit te zoeken wat er gaande is. 

Het systeem werkt met een 2D6-systeem en komt met voorbereide locaties, karakters én NPC’s. Gaat het jou en je vrienden lukken om het mysterie tot op de bodem uit te zoeken?

Meer weten? Kijk dan eens hier!

Sandra, die niet alleen als schrijver voor Dutch 20 haar talenten laat zien, heeft ook nog eens een drietal zelf ontworpen systemen op haar naam staan. Zo ontwierp ze lijsten met 24- en 36-woord RPG’s én schreef ze een solo RPG genaamd To keep ghosts alive, welke ingaat op het houden van en verliezen van dierbaren. 

Haar grootste werk is toch wel When The End Comes; een horror RPG waarbij je zo lang mogelijk dient te overleven. Je start met een klassieke horrorsituatie. Denk aan een verlaten warenhuis of een oud slachthuis. Nu klinkt overleven niet zo moeilijk, maar als je bedenkt dat met elke rol je kansen tot succes verkleinen, dan wordt het hoe langer hoe moeilijker. 

Het systeem (gebaseerd op de Breathless-SRD van Fari RPG) gebruikt diverse dobbelstenen, van een D10 tot aan een D4 en alles daar tussenin. De eerste keer dat je voor een vaardigheid rolt, gebruik je de D10. Moet je later nog eens voor hetzelfde rollen? Dan gebruik je een D8. Zo word je kans om hoog genoeg te rollen voor een succes (een 5 of hoger) steeds kleiner. Gelukkig houdt het spel niet op bij het sterven van je karakter en kun je ook als geest nog bijdragen aan de uitkomst van jou en je medespelers. 

Durf jij het aan?

Meer weten? Kijk dan eens hier!