Er zijn inmiddels weer een aantal resultaten binnen van de survey die Wizards of the Coast houdt rondom de nieuwe editie van Dungeons & Dragons. Daaruit zijn er dan ook weer ontwikkelingen gekomen omtrent One D&D. Vooral de ontwikkelingen binnen de rassen Ardling, Goliath en Dragonborn zijn erg interessant en daarnaast is ook de aanpassing van de Cleric class niet zo maar iets kleins. Lees de veranderingen ook hier.

Van Race naar Species

In een aankomende release van het Dungeons & Dragons-spel zal de term “race” worden vervangen door “species”. De verandering wordt gemaakt, omdat de term “race” problematisch is gebleken vanwege zijn associatie met echte-wereld-vooroordelen. Spelers kunnen feedback geven over de nieuwe term in een enquête die vanaf 21 december beschikbaar zal zijn. De verandering maakt deel uit van een poging om het spel inclusiever en toegankelijker te maken voor iedereen.

Ontwikkelingen binnen de rassen

Over rassen gesproken. Er is ook veel feedback gekomen met betrekking tot de UA (Unearthed Arcana) character Origins. Die feedback heeft geleid tot aanpassingen op een paar spelerrassen: Dragonborn, Ardling en de Goliath.

Ardling
Voor de Ardling hebben ze de keuze gemaakt het meer dierlijk te maken en de specifieke keuzes voor het ras over te laten aan de speler. Wanneer er voor de Ardling wordt gekozen, kan de speler zelf uitmaken als welk dier het eruit ziet, Die keuze leidt dan naar een bepaalde selectie traits die die keuze reflecteren. WOTC was het ermee eens dat ze in een eerdere versie van de Ardling te veel deden wat het overweldigend maakte het ras te spelen. Hier hebben ze dus verbeteringen in gemaakt. Ze hebben het ras minder celestial flavour gegeven, omdat dat ook al bij de Aasimar ligt. Het ras is nog wel steeds verbonden aan de Upper plains, maar spelers gaven aan meer nadruk op het dierlijke te willen. Bij het kiezen van welk hemels dier je afstamt, komt ook een ancestry die je benefits geeft. Zo kan je inspelen op de zwem-, ren- of vliegkracht van je karakter, daarnaast krijg je ook Keen Senses en ook nog een snufje divine magic.

Dragonborn
Bij de Dragonborn hebben ze voornamelijk gewerkt aan de breathweapon. Het huidige breathweapon heeft afhankelijk van je kleur en element de vorm van een kegel of een rechte lijn. In het playtest materiaal hebben ze de vorm van de dragonbreath optioneel gemaakt: je kan kiezen in het moment of het een kegel of een rechte lijn wordt. Daarnaast zijn ook alle saves dexterity saves geworden – voorheen waren dat voor cold en poison breathweapons constitutions saves. Ook hebben dragonborns eindelijk darkvision! En dan nog het meest gave element draconic flight: op level 5 krijg je mogelijkheid om eens per long rest tot 10 minuten lang te vliegen. Leuke veranderingen dus voor de dragonborn.

Goliaths
Als laatste zijn er aanpassingen gedaan aan de Goliath race. Ze hebben lang nagedacht over het toevoegen van de Goliath aan de PHB. Met de aanpassingen die ze recent in het playtest materiaal hebben gemaakt, gaat dat misschien ook gebeuren. Wie ooit overwogen heeft een Goliath te spelen in 5e, liep al snel tegen de gelimiteerde selectie subraces aan voor dit ras. Voor dragonborn zijn er veel verschillende opties, maar voor de Goliath bestaat er alleen de stone giant afstamming. Dit terwijl er zoveel lore is voor de giants in D&D en er zo veel verschillende soorten bestaan, is het niet meer dan logisch dat dit ook wordt toegepast voor de subraces van de Golaith. Zo hebben spelers meer keuze. In het playtest marteriaal hebben ze afstammingen toegevoegd voor de Goliath van bijvoorbeeld de Cloud Giant, Fire Giant en Frost Giant. Elk van deze opties geeft weer andere voordelen: Cloud Giant geeft je bijvoorbeeld de optie om te teleporteren.

Ontwikkelingen rondom de Cleric class

Naast de rassen worden ook één voor één alle classes herzien. Zo ook de Cleric class. Ze laten weten dat de levelvoortgang het eerste opvalt als je het Unearthed Arcana materiaal bekijkt voor de Cleric class. Clerics krijgen hun subclass in het nieuwe materiaal pas op level 3 in plaats van op level 1. Dit was al zo voor de 3 Expert classes (Bard, Rogue, Ranger (en Artificer)) en de verwachting is dat dit ook voor de andere classes gaat gelden. De reden hiervoor is dat ze gemerkt hebben dat wanneer de subclass op level 1 moet worden gekozen dat vaak blokkerend werkt voor nieuwe spelers. Zo word je niet overweldigd door de vele subclasses die die class bevat en kan je sneller aan de slag met het spel. Dit geldt niet alleen voor nieuwe spelers, maar ook voor de veteranen die een karakter maken met een class die ze niet eerder hebben gespeeld.

Deze keuze gaat ook de singel level multiclass dip tegen. WOTC heeft gemerkt dat de classes waarvan de subclass op level 1 wordt gekozen, de classes zijn die het meest worden gekozen voor multiclassing. Met deze verandering willen ze meer inzet genereren voor die class, voordat er een specialisatie wordt gekozen.

Voor de Cleric betekent het dat de Channel Divinity naar level 1 komt, zodat je op level 1 al Turn Undead kan gebruiken om al die low level skeletons kapot te maken. Ze hebben Channel Divinity ook wat meer kracht gegeven door een Divine Spark toe te voegen, waarbij de kracht die Clerics daaruit krijgen gebruikt kan worden om iemand te genezen of te verwonden. Je kan de Spark dus gebruiken voor vrienden of vijanden. Zelfs wanneer je dus geen genezende spreuken hebt geselecteerd voor de dag, kan je de Channel Divinity gebruiken om de leden van je groep te genezen. Het voordeel van deze volgorde is ook dat je eerst kan spelen met de basic versie van Channel Divinity, voordat je op level 3 de Channel Divinity van je subclass krijgt.

Op level 2 krijgt de Cleric class nu een nieuwe feature, waarbij je een Holy Order kunt selecteren die je in je geloofscirkel of als solo priester zal kunnen vervullen. Deze features lagen voorheen meer in de keuze van de subclass. De drie opties die ze in UA aanbieden zijn Protector, Scholar, Thaumaturge. Protector geeft je Heavy armor proficiency en martial weapon training. In D&D 5e zat dit ingebouwd in je subclass, terwijl andere subclasses meer de focus legden op spell casting. Mensen hadden dan niet echt de mogelijkheid om te mixen en matchen en nu is die optie er dus wel om dat te doen. Naast de Protector heb je de Scholar, deze geeft je meer skill proficiencies, en de Thaumaturge die je meer spellcasting geeft. Op hoger level krijg je nogmaals de optie om een van deze te kiezen.

Zo zien we dat er heel veel ontwikkelingen zijn binnen One D&D en zitten er een aantal grote, maar ook kleine veranderingen aan te komen die de gameplay en character creation heel anders zullen maken voor spelers. De tot nu toe gepubliceerde informatie is voor velen een positieve verandering naar een nieuwe versie van D&D. Eind december wordt er een nieuwe survey opengesteld en daarop hopen we snel weer nieuwe aanpassingen te zien!