Binnen de wereld van roleplaying games (RPG’s) nemen dobbelstenen vaak een cruciale rol in bij het bepalen van acties en uitkomsten. Nu zijn velen wel bekend met de rol van dobbelstenen in TTRPG’s zoals Dungeons & Dragons, waarin de d20 gebruikt wordt voor skill checks en attack rolls en de andere dice voor damage zijn. Er zijn veel andere TTRPG’s die ook dobbelstenen gebruiken, maar van een andere soort en waar de uitkomst soms ook een andere invloed heeft op de resultaten.

Laten we eens een gedetailleerde blik werpen op hoe dobbelstenen worden toegepast in verschillende populaire spellen: Vampire: The Masquerade (VtM), Magic: The Gathering (MTG), Legend of the Five Rings (L5R) en Genesys RPG.

Vampire: The Masquerade (VtM)

Vampire: The Masquerade (VtM) maakt gebruik van tienzijdige dobbelstenen (d10) als een fundamenteel aspect van zijn gameplay-mechanismen. Deze dobbelstenen spelen een cruciale rol bij het bepalen van de uitkomsten van verschillende acties binnen dit duistere en meeslepende rollenspel.

Elk zijvlak van de tienzijdige dobbelsteen heeft een numerieke waarde, meestal variërend van 1 tot 10, waarbij een 1 tot en met 5 falen betekent en een 6 of hoger succes aangeeft. Om in een oogopslag te kunnen zien of je een succes of een failure hebt, zijn op Vampire-dobbelstenen de nummers vervangen door symbolen.

De invloed van de dobbelstenen strekt zich uit over alle aspecten van het spel, waaronder gevechten, sociale interacties, vaardigheidstests en andere uitdagingen. Ze fungeren als het mechanisme waarmee spelers, geleid door hun karakterbladen en de richting van de Storyteller, navigeren door de complexe wereld van duisternis, intrige en persoonlijke horror die het universum van Vampire: The Masquerade definieert.

Zowel spelers als de Storyteller (spelleider) gebruiken de dobbelstenen tijdens het spel. Wanneer een speler een actie probeert, werpen ze het aangewezen aantal tienzijdige dobbelstenen op basis van de vaardigheden, karakteristieken en eventuele specialisaties van hun personage, met als doel een bepaald aantal successen te behalen dat wordt bepaald door de moeilijkheidsgraad van de taak. De Storyteller interpreteert deze worpen om de uitkomst te vertellen en weeft het verhaal op basis van de resultaten, bijdragend aan de meeslepende ervaring.

In wezen fungeren de tienzijdige dobbelstenen in Vampire: The Masquerade niet alleen als instrumenten voor het oplossen van acties, maar als integrale onderdelen van het complexe weefsel van verhaalvertelling dat de meeslepende ervaring van dit gerenommeerde rollenspel definieert.

Legend of the Five Rings (L5R)

In de Legend of the Five Rings (L5R) RPG spelen dobbelstenen een cruciale rol bij het oplossen van acties en het bepalen van uitkomsten binnen het spel. Het systeem gebruikt aangepaste dobbelstenen met verschillende symbolen die diverse uitkomsten vertegenwoordigen.

De dobbelstenen in L5R RPG zijn uniek en omvatten:

1. Ringdobbelstenen: dit zijn witte d12’en, waarvan elke zijde een symbool bevat. Deze dobbelstenen vertegenwoordigen de vijf elementaire Ringen (Lucht, Aarde, Vuur, Water en Leegte). Ze bieden mogelijkheden voor succes en andere verhalende elementen die verbonden zijn aan elk element.

2. Vaardigheidsdobbelstenen: Dit zijn zwarte d6’en met dezelfde symbolen als de d12. Ze geven de vaardigheden en mogelijkheden van personages weer en bepalen successen, voordelen, mogelijkheden en strijd.

Spelers stellen een dobbelstenenpool samen, bestaande uit Ring- en Vaardigheidsdobbelstenen op basis van de attributen van hun personage en de actie die wordt ondernomen. Wanneer gerold, geven de symbolen op de dobbelstenen successen, voordelen, mogelijkheden en potentiële strijd of nadelen aan.

Successen zijn nodig om de gewenste actie te bereiken, terwijl voordelen en mogelijkheden extra voordelen of verhalende opties bieden. Echter, het opstapelen van strijd kan de emotionele toestand van een personage en hun prestaties bij daaropvolgende acties beïnvloeden.

Voordelen (Advantages): deze vertegenwoordigen onmiddellijke, situationele voordelen of positieve gebeurtenissen als gevolg van de ondernomen actie. Ze kunnen zaken omvatten zoals inzicht krijgen in de zwakte van een tegenstander, een afleiding creëren of een onverwachte aanwijzing vinden tijdens een onderzoek. Voordelen kunnen de huidige situatie beïnvloeden of een kortetermijnvoordeel bieden voor het personage of de groep.

Mogelijkheden (Opportunities): mogelijkheden zijn verhalende mogelijkheden die spelers in staat stellen om bepaalde effecten of speciale acties te activeren op basis van de geworpen symbolen. Hierdoor kunnen spelers specifieke acties uitvoeren, die verbonden zijn met de verhalende context van de scène. Bijvoorbeeld, spelers kunnen mogelijkheden gebruiken om aanvullende informatie te verkrijgen, zich in een meer gunstige positie te manoeuvreren of speciale technieken uit te voeren die verbonden zijn met de vaardigheden van hun personage.

Deze extra verhalende opties, geboden door voordelen en mogelijkheden, stellen spelers in staat om bij te dragen aan het vertelproces en creatieve oplossingen of interacties te improviseren op basis van de resultaten van hun dobbelsteenworpen. Ze moedigen spelers aan om verder te denken dan louter succes of falen, wat zorgt voor een meer meeslepende en dynamische spelervaring in de wereld van L5R.

Genesys RPG

In het Genesys Roleplaying System spelen dobbelstenen een cruciale rol bij het oplossen van acties en het bepalen van uitkomsten binnen het spel. Genesys maakt gebruik van een aangepast dobbelsysteem, dat is ontworpen om een verhalende en dynamische aanpak te bieden bij het oplossen van acties en dat het vertellen van verhalen en creativiteit aanmoedigt.

Spelers stellen een dobbelstenenpool samen door Vaardigheids- en Bekwaamheidsdobbelstenen te combineren op basis van de capaciteiten van hun personage en de taak die ze proberen uit te voeren. De Ability, Proficiency, Boost, Difficulty, Challenge en Setback worden toegevoegd om de complexiteit van de actie, omgevingsfactoren of eventuele voordelen of tegenslagen weer te geven.

Wanneer deze dobbelstenen samen worden gegooid, genereren ze een combinatie van symbolen die het succes of falen van de actie bepalen, evenals andere verhalende elementen:

  • Ability Dice: zeszijdige dobbelstenen (d6) met symbolen die succes (het “success”-vlak), voordeel (het “advantage”-vlak), lege zijden en een combinatie van zowel succes als voordeel vertegenwoordigen.
  • Proficiency Dice: twaalfzijdige dobbelstenen (d12) met meer “success”- en “advantage”-symbolen dan de Ability Dice, ook met lege zijden.
  • Difficulty Dice: achtzijdige dobbelstenen (d8) met symbolen voor mislukking (het “failure”-vlak), dreiging (het “threat”-vlak), lege zijden en een combinatie van zowel mislukking als dreiging.
  • Challenge Dice: twaalfzijdige dobbelstenen (d12) bevatten meer “failure”- en “threat”-symbolen dan de Difficulty Dice.
  • Setback Dice: zeszijdige dobbelstenen (d6) tonen “failure”- en “threat”-symbolen samen met lege zijden.
  • Boost Dice: zeszijdige dobbelstenen (d6) met “success,” “advantage,” en lege zijden.
  • Force Dice: gebruikt om het evenwicht tussen lichte en donkere aspecten van de Force in de Genesys-setting te bepalen. Deze dobbelstenen hebben zijden, die lichte kantpunten, donkere kantpunten en lege zijden vertegenwoordigen

De combinatie van deze symbolen maakt een breed scala aan mogelijke uitkomsten mogelijk en biedt spelers meer dan alleen een eenvoudige geslaagd/mislukt-resolutie. Het moedigt improvisatie, creatieve probleemoplossing en verhalen vertellen aan op basis van de resultaten van de dobbelsteenworp.

Over het algemeen benadrukken de dobbelmechanismen van de Genesys RPG samenwerkend verhalen vertellen, waardoor spelers en de spelleider boeiende verhalen kunnen creëren die worden gedreven door de onvoorspelbare resultaten van de dobbelstenen.

Magic: The Gathering (MTG)

In tegenstelling tot de bovenstaande RPG’s maakt MTG geen gebruik van dobbelstenen in de gameplay. Het is een verzamelkaartspel, waarin strategische kaartspelers hun tegenstanders proberen te verslaan door kaarten te spelen en hun levenspunten tot nul te reduceren. Hoewel dobbelstenen niet actief worden gebruikt in de mechanics van het spel voor het bepalen van eventuele acties, fungeren ze wel als levenspuntentellers. Hiervoor worden d20-dobbelstenen gebruikt met de “spindown”-nummering. Hierbij liggen de opvolgende nummers allemaal naast elkaar en is deze makkelijk te gebruiken voor het bijhouden van je levens.

Hoewel dobbelstenen een rol spelen in al deze spellen, variëren de specifieke rollen en mechanica ervan aanzienlijk. VtM, L5R en Genesys gebruiken dobbelstenen voor resolutie, waarbij elk zijn eigen unieke symbolen en mechanismen heeft. MTG daarentegen leunt niet op dobbelstenen voor gameplay, maar gebruikt ze als levenspuntentellers. Ondanks deze verschillen in dobbelstenenmechanismen, hebben deze spellen allemaal één gemeenschappelijk doel: het bieden van een unieke speelstijl en benadering van verhalen vertellen binnen het RPG-landschap.