Het moment is daar: met hulp van Bridge Nine gaan jullie onderweg naar recent ontdekte ruïnes hier op de Shattered Plains. Wat je rol ook is, jullie bevinden je op een brug samen met twee chulls, een groep bridgemen en een handjevol soldaten. De bridgemen leggen de brug neer over een diepe kloof, en als iedereen er eenmaal op staat…
We onderbreken de flow van dit artikel met een waarschuwing: dit artikel bevat spoilers voor het playtestavontuur van de Cosmere RPG, Bridge Nine. Dat avontuur gaat er daarnaast vanuit dat je de eerste tien tot vijftien hoofdstukken van The Way of Kings (boek één van The Stormlight Archive van Brandon Sanderson) hebt gelezen, zodat je de concepten die benoemd worden kunt plaatsen.
De playtestmaterialen van de Cosmere RPG zijn al tijdens de Kickstarter campaign vrijgegeven op DrivethruRPG. Deze bestaan uit een magazine, de playtestregels en het avontuur dat we hier bespreken. In de laatste Kickstarter-update zijn de verschillende Virtual Table Top-opties benoemd. Één daarvan is Foundry VTT. Ik gebruik Foundry VTT zelf al langere tijd om Pathfinder in te spelen, dus ik kon niet wachten om de Cosmere RPG hierin te proberen. De andere VTT’s die beschikbaar worden, zijn Roll20/Demiplane en Fantasy Grounds. De hierboven gelinkte Kickstarter-update heeft een korte vergelijking van de verschillende opties.
Half september heeft Niké een artikel over de Cosmere RPG geschreven, waarin ze uitlegt hoe het systeem werkt. Een korte samenvatting: het gebruikt een twintigzijdige dobbelsteen (D20) zoals je waarschijnlijk wel kent van Dungeons & Dragons, Pathfinder en vele andere systemen. Daar komt een zogenaamde ‘plot die’ bij, wat een zeszijdige dobbelsteen (D6) is met aangepaste zijdes. Deze ‘plot die’ kan de Gamemaster toevoegen aan een rol om zo de spanning te verhogen. Ben je bijvoorbeeld net met je brug in de kloof gevallen en wil je kijken of je vrij kunt komen van de brug waar je half onder ligt, terwijl er iets groots op je afkomt? Perfect moment om de plot die te gebruiken!
Deze ‘plot die’ heeft twee lege zijdes, twee zijdes die je als speler een ‘opportunity’ geven en twee zijdes die je als speler een ‘complication’ geven. Met een opportunity krijg je hoe dan ook een positief effect erbij, zoals iets dat ervoor zorgt dat de brug niet meer op je ligt. Met een complication krijg je een bonus op je rol, een +2 of een +4, maar gaat er wel iets mis. Er komt bijvoorbeeld ineens een chasmfiend op je afgestormd.
Foundry-implementatie
Foundry VTT is één van de drie ondersteunde virtual tabletops. Het Cosmere RPG supplement is enkele dagen geleden uitgekomen en is te installeren volgens de instructies in de README. Uiteindelijk gaat het systeem waarschijnlijk in de lijst met alle ondersteunde systemen komen, maar voor nu zijn er nog wat extra stappen nodig.
Eenmaal geïnstalleerd kun je vrij eenvoudig het hele Bridge Nine Adventure inladen in een wereld, waarbij alle kaarten en karakters automatisch aangemaakt worden. De character sheets zijn duidelijk opgezet, met op de eerste pagina alle skills die je hebt. Net zoals de nieuwe D&D character sheets zijn er aan de rechterkant van het venster tabjes die naar acties, items en doelen gaan. Persoonlijk vind ik dit ietwat onduidelijk, maar ik verwacht dat dit een kwestie van gewenning is.
Als je een skill test aanklikt en rolt, kun je zelfs na het rollen nog aangeven dat iets toch met advantage of disadvantage gerold had moeten worden. Het systeem rolt dan achter de schermen de andere dobbelsteen en laat het resultaat zien.
In combat heb je de keuze of je een snelle of een langzame beurt wilt doen. De interface daarvan is wat rommelig, maar wel bruikbaar. In plaats van een pop-up met de vraag of je als karakter een langzame of een snelle beurt wilt doen, begint alles en iedereen standaard met een langzame beurt. Er is vervolgens wel een knop om te wisselen naar een snelle beurt. Niet ideaal, maar wel functioneel.
Bridge Nine
Met de basis een beetje uitgelegd, is het tijd om naar het playtestavontuur zelf te kijken. Dit is het stuk waar de echt grote spoilers gaan komen. Je begint, zoals in de intro gezegd, in een expeditie naar een ruïne. Op een verplaatsbare brug worden de chulls wat onrustig en even later klimt er een chasmfiend op de brug. Hierdoor stort de hele brug in en krijg je de eerste mechanics uitgelegd. Niet alle regels zijn overgenomen in het playtestavontuur zoals je dat in andere starter sets ziet, maar omdat de regels op dit moment gratis te downloaden zijn, zie ik dat niet als een probleem.
Eenmaal op de bodem van de kloof zijn er een aantal acties die je kunt doen. Het avontuur geeft hier een aantal duidelijke aanwijzingen zoals zoeken naar overlevenden, voedsel zoeken of gewonde karakters verzorgen. Nadat alle spelers één of twee skill tests gedaan hebben, worden de soldaten wat ongemakkelijk. Dit mondt uit in uitleg over de werking van combat in de Cosmere RPG. Dit is een mix van skill tests met een D20 en het besteden van Focus. Focus is een resource welke je kunt besteden om van een misser toch nog een hit te maken, zij het met minder schade.
Het verhaal gaat hierna nog verder met een achtervolgingsscene, een nacht rust en dan het ontdekken van de ruïne zelf. Al met al zit er dusdanig veel verhaal in dat je hier met een beetje gemotiveerde groep een sessie van makkelijk vier uur kunt vullen. Zoals je van Cosmere-verhalen verwacht, zit er heel veel detail en worldbuilding in. Als je als groep een goede intro zoekt naar een verhaal op de Shattered Plains, dan is dit in mijn ogen een goed startpunt.
Alle besproken producten zijn gratis te downloaden op DrivethruRPG, zowel de Cosmere RPG Beta Rules Preview als de Bridge Nine Adventure.