Tag: Animecon (Page 1 of 2)

AnimeCon 2026: het was weer fantastisch!

Van 17 tot en met 19 april 2026 vond AnimeCon plaats in de Broodfabriek in Rijswijk. We kijken terug op een hele leuke editie.

In meerdere blokken, verdeeld over het weekend, heeft Dutch20 31 sessies gehost van verschillende systemen als Magical Kitties Save the Day, Labyrinth, Dungeons & Dragons, Monster of the Week, The Diner, Candela Obscura, Avatar: Legends en Nightwatch.

Met 21 vrijwilligers die de 6 speeltafels bemanden, sessies draaiden en vragen beantwoordden over TTRPG’s en onze community was het een gezellige weekend.

Sanne, Dutch20’er en vrijwilliger van AnimeCon, kijkt ook terug op een geslaagde editie:

Dit jaar was Animecon twee maanden eerder dan gebruikelijk, maar ondanks dat was het weer geweldig (zou dat iets te maken hebben kunnen gehad met de teru teru bozu, Japanse “anti-regen poppetjes”, die overal hingen?). En dat was goed te merken op het event zelf, de sfeer zat er weer heel goed in!

Ik heb met twee sessies kunnen meespelen aan de Dutch20-tafels:

  • Sinds het begin van de pandemie heb ik geen D&D meer gespeeld, maar de one-shots op AnimeCon klonken té goed om te laten liggen. Heel veel plezier gehad!
  • Candela Obscura wilde ik al lang proberen en Dutch20 had meerdere sessies over het weekend heen. Geweldig!
Sanne

We hopen volgende editie van AnimeCon weer van de partij te zijn. We kijken nu in ieder geval al uit naar onze volgende conventie: Runeheim!

AnimeCon 2026: we komen eraan!

Van 17 tot en met 19 april 2026 is het in de Broodfabriek in Rijswijk weer tijd voor de langstlopende animatieconventie van Nederland: AnimeCon! Sinds 1999 is AnimeCon de place to be als je houdt van Anime, Japan, fantasie en creatieve expressie. En ook dit jaar is Dutch20 aanwezig!

Je kunt aan onze vrijwilligers van alles vragen over TTRPG’s en de Dutch20-community, je ogen uitkijken bij onze eyecatchertafels en je kunt je inschrijven voor een van de speelsessies. We hebben een groot aantal systemen, sommige met een animetintje, die je kunt uitproberen (voorlopige lijst):

  • Avatar: Legends
  • Candela Obscura
  • Dungeons & Dragons
  • The Diner
  • Dread
  • Grand Odyssey
  • Homebrewed Animesysteem
  • Labyrinth
  • Magical Kitties Save the Day
  • Monster of the Week
  • Nightwatch

De sessies zijn ingedeeld in meerdere blokken van 2 uur:

  • vrijdag: 15:30-17:30 / 18:30-20:30
  • zaterdag: 13:00-15:00 / 15:30-17:30 / 18:00-20:00 / 20:30-22:30 (horror)
  • zondag: 13:00-15:00 / 15:30-17:30

Dus kom naar de stand en schrijf je in voor een van deze sessies. Hopelijk zien we je op AnimeCon 2026!

Terugblik – Dutch20 op AnimeCon 2025: 105 Avonturiers, 100% Fun! 

In het weekend van 2, 3 & 4 mei was de Broodfabriek in Rijswijk weer het decor van AnimeCon – en wat stonden we daar te stralen! Met maar liefst 105 spelers aan onze tafels, waarvan de helft helemaal nieuw in de wereld van TTRPG’s, kunnen we terugkijken op een weekend vol magische momenten en onvergetelijke verhalen.

De cijfers vertellen het verhaal 

  • 80% bezetting van onze tafels – dat noemen wij een critical success! 
  • Het gemiddelde cijfer voor hoe leuk onze spelers het vonden, was 4,6/5 sterren.
  • 5 verschillende game systems om uit te proberen: 
    • D&D 5e (inclusief coole improv-versies en een voorproefje van D&D 2024-editie) 
    • De spannende horror van Candela Obscura 
    • Tactisch actiegeweld in F.I.S.T. 
    • De hilarische avonturen van The Troubleshooters 
    • En niet te vergeten: één heerlijke sessie Magical Kitties Save the Day (want wie wil er nou geen kat zijn die de wereld redt?) 

Eerste keer? Geen probleem! 

Het mooiste aan dit weekend? Zoveel nieuwe gezichten die voor het eerst een dobbelsteen oppakten: ongeveer 50% van de deelnemers waren (bijna) nieuwe spelers! Onze vrijwilligers stonden te popelen om iedereen wegwijs te maken, of het nu ging om de basics van D&D of de unieke mechanics van Candela Obscura.

Een dikke dankjewel! 

Dit alles hadden we nooit kunnen doen zonder onze fantastische vrijwilligers. Jullie maakten dit weekend tot wat het was: een feestje van verhalen, dobbelstenen en onvergetelijke momenten. En natuurlijk: dank aan alle 105 spelers die langskwamen. Jullie enthousiasme was aanstekelijk! 

Volgend jaar weer? Zeker weten! Wie weet hebben we dan nóg meer systemen, nóg meer dobbelstenen en nóg meer successen om te vieren. Tot dan! Meer weten over Dutch20? Volg ons op social media of kom langs bij een volgende conventie. We hebben altijd wel een extra d20 voor je klaarliggen!

We mogen weer: AnimeCon 2025

Ook dit jaar weer, voor de vierde keer, staat Dutch20 op AnimeCon. Op 2, 3 en 4 mei 2025 is de Broodfabriek in Rijswijk weer de to-be-locatie voor liefhebbers van anime series, films, videogames en Japanse cultuur.

Kom langs voor (beginner-)sessies Dungeons & Dragons, Pokeymanz, Troubleshooters, Magical Kitties Save the Day en Candela Obscura. Laat onze vrijwilligers je alles vertellen over de avonturen die je met allerlei TTRPG’s kunt beleven en over Dutch20.

Bij de stand op het Experienceplein/Exp Plaza (in de hoek naast de mahjong-/GO-tafels) kun je je opgeven om mee te doen aan de speelsessies. Deze sessies worden aangeboden in verschillende blokken, verdeeld over de drie dagen:

  • Vrijdag: 15:30, 18:30
  • Zaterdag: 13:00, 15:30, 18:30
  • Zondag: 13:00, 15:30

Iedere sessie duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur.

We zien je graag op AnimeCon 2025!

Vrijwilligers

Dutch20 draait volledig op vrijwilligers, medeliefhebbers van de hobby. Altijd erg gezellig, met veel oud-gedienden en nieuwe gezichten die je niet gek aankijken als je het hebt over D20’s en sneak attacks. Wil jij conventiebezoekers een toffe kennismaking/ervaring geven met TTRPG’s, sessies runnen voor nieuwe spelers of ervaren veteranen en/of iemand de oren van het hoofd praten over jouw favoriete TTRPG? Meld je dan aan als vrijwilliger bij Dutch20.

Anime in TTRPG-vorm zeer geslaagd: AnimeCon 2024

Op 7, 8 en 9 juni 2024 was Dutch20 opnieuw te gast in de Broodfabriek in Rijswijk tijdens AnimeCon 2024. En wat was het weer fijn!


Een paar leuke weetjes:

  • We hebben 174 spelers aan tafel gehad, waarvan 70% (bijna) nieuwe spelers waren!
  • Er zijn 39 sessies gerund.
  • In totaal was Dutch20 met 27 mensen (crew, GM’s, teamleden en ondersteuning) aanwezig, waarvan 7 vrijwilligers voor het eerst!
  • Het drukste moment was zaterdag tussen 13:00 en 16:00. Alle tafels zaten vol!
  • Onze Gamemasters hebben voornamelijk Dungeons & Dragons gerund, maar in allerlei settings, zoals met Minecraft-referenties, in een OnePiece-smaakje, met Pokémon en een Improv D&D. Verder werd er FallOut, Fabula Ultima, Sentinals Comics en Avatar: Legends gespeeld.


Dit was het derde jaar dat Dutch20 op AnimeCon aanwezig was. Hopelijk kunnen we daar volgend jaar een vierde keer aan vastplakken.

Maar voor het zover is, staat deze zomer Castlefest (1 t/m 4 augustus) op de planning en ook in het najaar zijn we op verschillende conventies te vinden. Kom langs en speel mee!

« Oudere artikelen

© 2026 Stichting Dutch20 | KvK nr: 92043992